Загальне
Сільченко М.В.,
директор Інституту дистанційних технологій навчання ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»,
к.е.н., доцент кафедри інформатики та системологіїКрасюк Ю.М.,
заступник завідувача кафедри інформатики та системології ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»
к.пед.н., доцент кафедри інформатики та системологіїОсобливості організації освітнього процесу
за дистанційною формою
в ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»Технології дистанційного навчання запроваджені у навчальний процес КНЕУ починаючи із 2001 року. За цей час на платформі WebCT було розроблено понад 300 курсів, які успішно використовувались під час здобуття підготовки бакалаврів та магістрів. Із 2013 року Університет отримав дозвіл МОН України на підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр за дистанційною формою за дев’ятьма напрямами підготовки, а у 2015 році відбувся перший набір студентів. Для забезпечення дистанційної форми навчання та підтримки навчального процесу за іншими формами навчання була впроваджена система Moodle.
Набутий досвід організації освітнього процесу за дистанційною формою та наявні на даний час проблеми можна розглядати у кількох аспектах.
ІТ-аспект. Наразі система Moodle інтегрована у інформаційно-освітнє середовище Університету, зокрема повністю синхронізовані бази викладачів та студентів, кожен з яких має особистий профіль на сайті; а з особистого кабінету можна отримати доступ до наукових, навчальних, методичних, нормативних та інформаційних ресурсів КНЕУ (електронної бібліотеки, репозитарію, електронного журналу, бази навчально-методичних матеріалів, системи Moodle тощо).
Організаційний аспект. Специфіка дистанційної форми навчання вимагає іншого підходу до формування навчальних планів, проведення сесії у дистанційному режимі, технології документарного супроводження студентів, узгодженості графіків навчальних процесів, у разі, якщо студент навчається у кількох ВУЗах. Розроблені технології організаційного забезпечення навчального процесу були успішно апробовані протягом поточного навчального року. Крім того, регулярно проводяться курси підвищення кваліфікації викладачів у галузі технологій дистанційного навчання.
Педагогічний аспект. Переважно віртуальний характер спілкування вимагає використання інноваційних навчальних технологій під час розробки дистанційних курсів, які сприяють суттєвому підвищенню і якості сприйняття та засвоєння навчального матеріалу, і рівня мотивації студентів до самостійної роботи.
Методичний аспект. Для забезпечення якості навчання за дистанційною формою в Університеті був розроблений пакет нормативних документів, що регламентують якісне та кількісне наповнення дистанційних курсів.
Комунікаційний аспект. На жаль, в системі Moodle недостатньо розвинені засоби комунікації, зокрема система обміну повідомленнями та календар. Тому викладачі змушені паралельно використовувати інші зовнішні засоби синхронної та асинхронної комунікації: соціальні мережі, Skype, Viber, електронну пошту тощо.
Список використаних джерел
- Збірник тестових завдань та методичні матеріали щодо організації вхідного контролю знань з курсу «Інформатика» : навч.-метод. посіб. / [О.Д. Шарапов, Ю.М. Красюк, І.В. Шабаліна та ін.]. — К. : КНЕУ, 2007.—272 с.
- Інформатика: інноваційні технології навчання. Практикум: навч. посіб. / [Сільченко М.В., Красюк Ю.М., Кучерява Т.О., Шабаліна І.В.,]; за заг. ред. О.Д. Шарапова. — К. : КНЕУ, 2010. – 467 с.
- Інформатика: комплексні кейси. Практикум : навч. посіб. / [Красюк Ю.М., Сільченко М.В., Шабаліна І.В., Кучерява Т.О.]; за заг. ред. О.Д. Шарапова. — К. : КНЕУ, 2012. — 267 с.
- Сільченко М.В. Економічна інформатика: навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. / М.В. Сільченко, Ю.М. Красюк; за заг. ред. О.Д. Шарапова. — К.: КНЕУ, 2010. — 601 с.
- Сільченко, М.В. Інформатика. Комп’ютерний аналіз економічних даних: моніторинг знань: зб. практ. завдань / М.В. Сільченко, Т.О. Кучерява, Ю.М. Красюк ; за заг. ред. О.Д. Шарапова ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, ДВНЗ «Київський нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана». — К. : КНЕУ, 2013. — 354, [6] с.
- Сільченко, М.В. Методичні рекомендації викладачам щодо організації дистанційного навчання з використанням системи Moodle. / М.В. Сільченко, Т.О. Кучерява — К.: КНЕУ, 2016. — 160 c.
- Красюк, Ю.М. Система моніторингу результатів навчальної діяльності студентів [Текст] / Ю.М. Красюк, М.В. Сільченко // Педагогічні науки: зб. наук. пр. — Херсон: ХДУ, 2014. — Вип. 66.—С. 322—329.