Загальне
Чередніченко Г.А., Шапран Л.Ю.
Національний університет харчових технологій
ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ КУРСУ «ІНОЗЕМНА МОВА» В СИСТЕМІ MOODLE
Введення нових освітніх стандартів, входження України в Болонський процес та інші міжнародні угоди стимулюють формування нових підходів і розробку принципово нових критеріїв якості освіти. Все більшого розвитку отримують нові освітні технології, засновані на ефективному використанні в навчальному процесі ВНЗ сучасних засобів і методів передачі знань.
Технічно вирішити проблему дистанційного навчання іноземної мови можна по-різному. Сучасні інформаційні технології надають практично необмежені можливості в розміщенні, зберіганні, обробці та доставці інформації будь-якого обсягу і змісту на будь-які відстані. Наш вибір дистанційного середовища Moodle в якості засобу для формування іншомовної професійної компетентності студентів пояснюється не лише тим, що ця платформа електронного навчання признана найпопулярнішою в освітніх системах багатьох країн світу. З аналізу безкоштовних платформ дистанційного навчання таких, як ATutor, Claroline, Dokeos, LAMS, Moodle, OLAT, Open ACS, Sakai видно, що система дистанційного навчання Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, що в перекладі українською мовою означає «модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище») найповніше задовольняє вимоги та відповідає визначеним критеріям до навчальних платформ, таким як надійність в експлуатації, модульність, безпечність, сумісність, вартість програмного забезпечення, супроводу, зручність у використанні та управлінні навчально-пізнавальним процесом студентів й дозволяє використовувати її як засіб розвитку іншомовної професійної компетентності студентів.
Філософія «педагогіки соціального конструкціонізму», що лежить в основі модульного об'єктно-орієнтованого динамічного навчального середовища Moodle, спрямована на підвищення ефективності процесу навчання. Основні принципи «соціального конструкціонізму», сформульовані Martin Dougiamas, включають співпрацю, активне навчання, критичну рефлексію і орієнтовані на організацію взаємодії не тільки між викладачем і студентами, а й студентів один з одним [1, с. 5].
Саме тому базовим інструментом дистанційних курсів «Ділова іноземна мова» та «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)»була обрана система Moodle, розміщена на порталі НУХТ. При конструюванні курсу автори використовували досвід Центру дистанційної освіти НУХТ.
Протягом 2015 р викладачами кафедри ділової іноземної мови та міжнародної комунікації НУХТ було успішно розроблено і створено в середовищі дистанційного навчання такі курси «Ділова іноземна мова» та «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)» для студентів спеціальностей Товарознавство і експертиза у митній справі, Організація оптової та роздрібної торгівлі; Управління персоналом і економіка праці, Маркетинг , Фінанси і кредит, Облік і аудит, Економіка підприємства, Менеджмент, Менеджмент ЗЕД, Логістика, Реклама та зв’язки з громадськістю; Міжнародна економіка, Комп´ютерні науки, Автоматизовані комп’ютерні системи, Інформаційно-управляючі системи, Комп´ютерний еколого-економічний моніторинг .
Метою розроблених курсів є розвиток іншомовної комунікативної компетенції в сукупності її складових, а саме: вдосконалення навичок і умінь у всіх видах мовленнєвої діяльності (говоріння, аудіювання, читання, письмо), оволодіння мовними засобами відповідно до сфер і ситуаціями професійного спілкування, досягнення практичного володіння англійською мовою, що дозволяє використовувати його в науковій та навчально-методичної роботи, формування і розвиток автономної навчально-пізнавальної діяльності з використанням інформаційних технологій і орієнтація на реалізацію компетентнісної моделі нових освітніх стандартів.
У центрі процесу навчання знаходиться самостійна пізнавальна діяльність студентів, які повинні навчитися самостійно здобувати знання, користуватися різноманітними джерелами професійно-значущої інформації; вміти працювати з отриманою інформацією, використовуючи різні способи пізнавальної діяльності. Навчаючись студент не обмежується простим придбанням знань, а використовує їх для вирішення завдань, зумовлених конкретними ситуаціями професійно-ділового спілкування.
Для впровадження даного проекту був узятий матеріал 2-го семестру, третій модуль відповідно до календарного плану 2015-2016 н.р.
Змістовно кожен курс включав практичні, тестові завдання, перелік самостійних завдань, навчальні аудіо та відео матеріали тощо. Крім оперативного виконання завдань і консультацій була створена система тестування, за допомогою якої студент міг перевірити свої знання після закінчення вивчення матеріалу кожного модуля, використовуючи як питання для самоконтролю, а так і тестові завдання.
Розроблені курси мають розширені можливості за рахунок використання інтерактивних завдань, комп'ютерних та мультимедійних технологій. При цьому курс розроблений таким чином, що його можуть використовувати студенти різних рівнів підготовки. Курс своєчасно може бути скоректований для вирішення окремих освітніх завдань і реалізації різноманітних навчальних стратегій. Так само в курсі передбачені консультації з викладачем в режимі реального часу.
Для прикладу, покажемо курс Ділова іноземна мова для магістрів першого року навчання спеціальності Логістика.
Інструктивний блок курсу є самостійний електронний продукт організаційного, методичного та консультативного призначення. В даний блок була включена наступна навчальна інформація:
- Рекомендації до вивчення курсу;
- Зміст тем відповідно до навчальної програми, що встановлює і обсяг навчального часу, відведеного на їх вивчення;
- Критерії оцінювання відповідей студентів;
- Розподіл балів;
- Рекомендована література;
До інформаційного блоку були включені спеціально відібрані і особливим способом організовані текстові ресурси. Це, перш за все, гіперпосилання на веб-сторінки і інші файли в мережі Інтернет, призначені для навчання лексиці, граматиці, країнознавства і окремим видам мовної діяльності. До ресурсів інформаційного наповнення курсу відносяться також тематичні папки, що представляють каталоги і підкаталоги з файлів області дисципліни. Інформація файлів, папок і веб-сторінок включає гіпертекст, аудіозаписи і відеофрагменти. При організації роботи з текстовими матеріалами велика увага приділяється наявності невербальних складових в складі інформаційних джерел.
Комунікативний блок вирішував завдання педагогічного спілкування викладача, адміністратора та студентів та складався з декількох компонентів. Форум – асинхронний засіб спілкування учасників курсу для обговорення питань в ході дискусії. Просте обговорення передбачає дискусію в рамках однієї теми, стандартний загальний форум дозволяє не тільки викладачеві, а й кожному слухачеві почати тему для обговорення. Опитування – інструмент для голосування або збору думок з будь-якого питання. Робочий зошит – інструмент, який поряд з тестом служить перевірці знань. Формат зошиту дозволив студентам завантажувати виконані ними роботи у вигляді есе, презентацій, таблиць, невеликих аудіо- чи відеозаписів.
Зміст контрольного блоку представлено тестовими матеріалами діагностичного характеру. До них належать такі елементи:
- Вхідний тест для самоперевірки і визначення вихідного рівня володіння іноземною мовою; за його результатами студенти отримують коментар і при необхідності рекомендації щодо додаткового освоєння деяких розділів і граматичних тем;
- Проміжні тести по розділах курсу, спрямовані на перевірку мовних навичок, мовних умінь, наявність соціокультурних і країнознавчих знань;
- Заключний тест із завданнями з усіх видів мовленнєвої діяльності.
Результати тесту показують, що студенти успішно справилися із завданням.
За результатами анкетування проведено аналіз відповідей, який показав, що серед переваг дистанційного навчання викладачі беззаперечно виділяють наступні:
- навчання студентів за вільним графіком;
- можливість підтримувати зв'язок зі студентами онлайн;
- використання різних Інтернет ресурсів під час підготовки до занять;
- надання студентам вільного доступу до різноманітних навчальних онлайн курсів з подальшим опрацюванням матеріалу;
- заощадження грошей на проїзд і часу на дорогу до університету.
Недоліками ДН, які зазначають студенти, є:
- недосконалість викладених завдань
- відсутність пояснення навчального матеріалу викладачем
- відсутність навичок самостійної роботи та організації самонавчання
- проблеми технічного характеру.
Для студентів із головних переваг ДН є отримання вільного доступу до різноманітних навчальних онлайн курсів, навчання за вільним графіком, можливість працювати і навчатися одночасно, контроль часу на підготовку, можливість навчатися паралельно на іншому факультеті. Не менш вагомим аргументом для майбутніх фахівціцв є заощадження коштів на проїзд і часу на дорогу до університету та можливість підтримувати зв'язок з викладачем онлайн.
Висновки. Впровадження дистанційних курсів забезпечило не лише реалізацію змістовної моделі навчання іноземної мови в зв'язку зі створенням досить великою ресурсної бази, а й удосконалення в оволодінні студентами мовними вміннями і навичками. Однак виявилося, що не тільки процес розробки, а й сам етап впровадження вимагають численних зусиль, часу та коригування не тільки з боку студентів, а й викладача.
У процесі роботи з курсом у нас з'явилося розуміння того, які моменти потребують коригування і яким чином краще організувати подальшу роботу з курсом. Дані, отримані розробниками дистаційного курсу в ході інтерв'ювання студентів, дозволили не тільки осмислити зауваження, але і знайти деякі засновані на практичних ідеях рішення для ефективного впровадження віртуального курсу.
Як показала робота з курсом, мовна діяльність студентів і мовні вміння не є єдиними труднощами. На наше здивування не всі студенти та викладачі є достатньо впевненими користувачами комп’ютера і не у всіх є постійний доступ до Інтернету, а це заважає їм при роботі із завданнями в рамках дистанційного курсу.
Моніторинг показав, найбільш популярною формою контролю та перевірки знань як серед студентів, так і викладачів, виступили тести. Проте при виконанні тестів студенти виявляють високу схильність до плагіату в одне одного та з Інтернету, факт якого не завжди можна довести; роблять скріншоти відповідей на тестові питання, які наводяться після кожного тесту для аналізу помилок, а потім розсилають їх одногрупникам, що забезпечує високі оцінки, особливо у випадку, якщо на тест виділяється велика кількість балів.
Обмеження тесту однією годиною, спрямоване на усунення можливості розсилки студентами скріншотів одне одному проблематичне через те, що сайт дистанційного навчання періодично перевантажений, працює повільно та не дає студентам можливості встигнути відповісти на всі питання тесту або ж навіть просто зайти до тесту у зазначений для його проходження час.
З метою удосконалення якості дистанційного навчання кафедрою вносяться такі пропозиції та рекомендації:
1. З метою мінімізації плагіату з боку студентів у тестових відповідях:
- передбачити в системі неможливість робити скріншоти;
- не показувати правильні відповіді у тесті;
- не обмежувати час виконання тесту в рамках заданого календарного строку;
- залишити дві спроби при виконанні тесту;
- усунути всі технічні недоліки системи.
2. Доцільно посилити контроль повідомлень від студентів у середовищі дистанційного навчання з метою кращої організації взаємодії викладачів з ними в ході навчального процесу.
3. Студентам, які жодного разу не виконували практичні завдання у дистанційному курсі з дисципліни, роз’яснити про наслідки при виставленні підсумкової оцінки за поточний семестр.
Проведений аналіз доцільності впровадження дистанційного курсу для навчання англійської мови виявив, що у сучасних ВНЗ України склалися сприятливі передумови для практичного використання і реалізації дистанційного навчання. На основі викладеного вище можна стверджувати, що викладачам слід приділяти більше уваги використанню інформаційних технологій у процесі викладання/навчання англійської мови заради набуття навичок практичного володіння іноземною мовою в різних видах мовленнєвої діяльності в обсязі тематики, зумовленої професійними потребами; одержання новітньої фахової інформації через іноземні джерела; користування усним монологічним та діалогічним мовленням у межах загальноекономічної та фахової тематики; одержання достатнього рівня комунікативної компетенції, яку складають мовленнєві вміння, сформовані на основі мовних, комунікативно-пізнавальних, професійно-орієнтованих мовленнєвих навичок, включаючи навички ведення ділової кореспонденції та роботи з основними діловими документами, вміння працювати з мультимедійними джерелами інформації.
Перспективою подальших досліджень може стати розробка і впровадження дистанційних курсів для студентів заочної форми навчання у системі управління навчанням Moodle.
Список використаних джерел
1. Анисимов, А.М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle: учеб. пособие. – Харьков: ХНАГХ, 2009.
2. Мартиненко О.Є. Впровадження дистанційного курсу з навчання аудіювання англійською мовою для майбутніх перекладачів [Електронний ресурс] - Режим доступу: URL http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=120− Назва з екрана.