Загальне
Швець Ю.О.
Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Moodle-курс «Розробка електронних курсів на платформі Moodle»
Метою курсу є надання його учасникам навичок створення електронних навчальних курсів засобами системи управління навчанням Moodle та їх практичного використання у навчальному процесі.
Курс розроблено для навчально-методичного забезпечення однойменного дистанційного тренінгу, сценарій якого представлено на рис.1.
Рис. 1 - Сценарій тренінгу "Розробка електронного курсу на платформі Moodle"
Програма курсу передбачає засвоєння навчального матеріалу 9 наступних модулів.
Модуль 1. Знайомство з системою управління навчанням Moodle.
Мета модуля - засвоєння принципів роботи у навчальному середовищі Moodle.
Завдання модуля - налаштування параметрів власного робочого простору на сайті платформи Moodle.
Зміст модуля. Призначення та функціональні можливості систем управління навчанням (LMS - Learning Management System). Загальна характеристика платформи Moodle. Реєстрація у якості користувача в навчальному середовищі Moodle (наприклад, на сайті регіональної програми «Школа сучасних знань»). Налаштування та коригування облікового запису користувача.
Модуль 2. Проектування електронного курсу.
Мета модуля - засвоєння учасниками курсу базових принципів проектування електронного (дистанційного) курсу.
Завдання модуля - розробка проекту фрагменту власного електронного курсу з урахуванням вимог платформи Moodle.
Зміст модуля. Електронні навчальні ресурси, загальна характеристика та класифікація. Електронний курс, характеристика, особливості по відношенню до інших електронних ресурсів. Рекомендовані загальні вимоги до структури електронного курсу. Реалізація електронного курсу в середовищі Moodle. Навчальний план електронного курсу.
Модуль 3. 3амовлення та налагодження електронного курсу.
Мета модуля - засвоєння учасниками курсу принципів ініціювання та налагодження базових налаштувань електронного курсу платформи Moodle.
Завдання модуля - створення макету власного електронного курсу на платформі Moodle.
Зміст модуля. Процедури замовлення електронного курсу для розробки. Повна та коротка назва електронного курсу, резюме курсу. Формат електронного курсу та його обрання. Файли та завантаження. Гостьовий доступ до курсу. Режими групової роботи. Секції курсу та їх налагодження. Журнал оцінок та розділи журналу оцінок. Банк тестових завдань та його розділи.
Модуль 4. Інформаційні ресурси електронного курсу.
Мета модуля - засвоєння принципів додавання до електронного курсу платформи Moodle інформаційних навчальних ресурсів та принципів їх створення.
Завдання модуля - отримання навичок наповнення секцій власного електронного курсу інформаційними навчальними матеріалами (модулями без зворотнього зв'язку).
Зміст модуля. Загальна характеристика та дидактичні можливості модулів діяльності платформи Moodle. Призначення ресурсних модулів та їх різновид. Процедури встановлення та налагодження модулів діяльності «URL-адреса» (URL), «Файл» (File), «Тека» (Folder), «Веб-сторінка» (Page), «Книга» (Book).
Модуль 5. Система оцінювання електронного курсу.
Мета модуля - знайомство з системою оцінювання програмного комплексу Moodle.
Завдання модуля - отримання навичок налаштування основних елементів системи оцінювання власного електронного курсу.
Зміст модуля. Загальна характеристика системи оцінювання платформи Moodle. Оцінювання результатів навчальної діяльності учасників електронного курсі. Основні та додаткові шкали, літерні шкали – процедури додавання та налаштування. Показники навчання – процедури додавання та налаштування. Стратегії визначення підсумкових оцінок розділів журналу оцінок та курсу в цілому. Налагодження журналу оцінок відповідно до обраної стратегії розрахунку підсумкових оцінок.
Модуль 6. Завдання навчальної діяльності електронного курсу.
Мета модуля - засвоєння принципів додавання та налагодження модулів діяльності ЗАВДАННЯ електронного курсу платформи Moodle.
Завдання модуля - отримання навичок додавання до власного електронного курсу модулів діяльності ЗАВДАННЯ.
Зміст модуля. Загальна характеристика та дидактичні можливості модулів діяльності ЗАВДАННЯ. Різновид модулів діяльності ЗАВДАННЯ та можливі форми їх використання. Процедури встановлення та налагодження модулів діяльності «Форум» (Forum), «Завдання» (Assignments), «Глосарій» (Glossary), «Заняття» (Lesson), «Зовнішній засіб» (External tool). Резервне копіювання модулів діяльності та відновлення модулів діяльності з резервних копій.
Модуль 7. Система тестування електронного курсу.
Мета модуля - знайомство з системою тестування програмного комплексу Moodle.
Завдання модуля - формування банку тестових завдань власного електронного курсу, встановлення та налаштування модуля діяльності ТЕСТ.
Зміст модуля. Інструментальні засоби педагогічних вимірювань навчального середовища Moodle. Загальна характеристика системи тестування Moodle. Банк тестових завдань – призначення та налагодження. Тестові завдання – типи та види тестових завдань, які підтримує платформа Moodle. Додавання та налагодження тестових завдань до банку тестових завдань – створення, попередній перегляд, редагування. Режими використання тестових завдань. Модуль діяльності «Тест» - додавання та налагодження.
Модуль 8. Комунікаційні можливості електронного курсу.
Мета модуля - знайомство з комунікативною системою взаємодії учасників електронного курсу комплексу Moodle.
Завдання модуля - налагодження внутрішньої системи сповіщень та повідомлень електронного курсу.
Зміст модуля. Характеристика комунікаційний можливостей платформи Moodle. Комунікація у синхронному та асинхронному форматах. Повідомлення та сповіщення системи комунікації. Надсилання повідомлень учасникам електронного курсу. Спілкування між учасниками електронного курсу за допомогою комунікативних засобів Moodle.
Модуль 9. Практика використання електронного курсу.
Мета модуля - отримання навичок управління проведенням навчальних занять за допомогою електронного курсу комплексу Moodle.
Завдання модуля - зарахування та відрахування користувачів системи до власного електронного курсу, оцінювання результатів навчальної роботи учасників електронного курсу, готування документів звітності про діяльність учасників курсу та її результати.
Зміст модуля. Ролі учасників електронного курсу. Зарахування користувачів сайту до електронного курсу, способи зарахування. Групи та потоки електронного курсу – створення та управління групами та потоками. Супровід навчальної діяльності учасників електронного курсу. Послідовність виконання навчальних завдань курсу, налаштування послідовності. Фіксація виконання певного завдання електронного курсу. Події курсу, календар подій електронного курсу, форум новин. Стандартні звіти електронного курсу. Експорт журналу оцінок електронного курсу.
В межах кожного модуля учасник курсу виконує певну кількість практичних контрольних завдань з розробки власного електронного курсу. Загальна підсумкова оцінка модуля розраховується як середня оцінка всіх оцінок практичних контрольних завдань. Загальна підсумкова оцінка курсу розраховується як середня оцінка всіх модулів.
Курс завершується автоматичним отриманням сертифікату за допомогою модуля діяльності «Сертифікат». Критерієм отримання сертифікату є виконання навчальної роботи у розмірі 70% від максимальної підсумкової оцінки курсу.
Навчальне навантаження курсу розраховано на 4 кредити ECTS (120 академічних годин) відповідно до вимог «Положення про дистанційне навчання» (наказ МОН України від 25 квітня 2013 року № 466 зі змінами відповідно до наказу МОН України від 14.07.2015 № 761).
Курс реалізовано в Moodle версії 3.0 з використанням наступних основних модулів діяльності: Веб-сторінка (Page), Книга (Book), Тека (Folder), Файл (File), URL-адреса (URL), Завдання (Assignment), Форум (Forum), Глосарій (Glossary), Заняття (Lesson), Тест (Quiz), Зворотній зв’язок (Feedback), Сертифікат (Certificate).
Апробація, удосконалення та використання курсу здійснюється в межах тренінгу «Розробка електронних курсів на платформі Moodle» для викладачів загальноосвітніх навчальних закладів Запорізького регіону.
Файл резервної копії курсу .mbz можна завантажити тут. Файл поширюється у форматі "as is". Під час створення курсу для узгодження термінів виконувалося редагування деяких файлів стандартного пакету української локалізації інтерфейсу Moodle. Архів локального перекладу можна завантажити тут.