Загальне
Триус Ю.В.
Черкаський державний технологічний університет
Хмаро-орієнтоване навчальне середовище кафедри ВНЗ
на платформі MoodleCloud
Вступ. При організації різних форм навчання (денної, заочної, дистанційної) у кожному ВНЗ, як правило, використовується одна з відомих систем управління навчанням (LMS – Learning Management System) на безкоштовній і/або платній основі, що являє собою багатофункціональний, модульний, апаратно-програмний комплекс для навчання студентів, побудований із застосуванням мережних і web-технологій. Останнім часом для підтримки і розширення функціоналу таких систем, їх підсистем і ресурсів, активно використовуються хмаро-орієнтовані сервіси і технології, застосування яких відкриває ВНЗ нові можливості для організації освітнього процесу. При цьому все частіше ВНЗ звертаються до провайдерів хмарних послуг, які пропонують системи управління навчанням як SaaS-рішення або PaaS-рішення, з метою розгортання своїх систем підтримки навчання. Переваги такого підходу, обумовлені перевагами використання хмарних технологій.
Постановка задачі. Задачею дослідження є створення хмаро-орієнтованого навчального середовища кафедри ВНЗ на основі вільно поширюваної платформи MoodleCloud – хмарного ресурсу від розробників системи MOODLE [1], доступ до якого здійснюється через сайт https://moodle.com/cloud/. Він надає можливість безкоштовно отримати власний сайт з MOODLE у «хмарі» на хостінгу MoodleCloud. При цьому створюється повноцінна система для підтримки навчання на базі MOODLE з можливістю інтегрування з хмарними сервісами.
Не дивлячись на певні обмеження ресурсу MoodleCloud він досить просто і швидко налаштовується під потреби користувача, хостінг працює стабільно, існує можливість розгортання електронних навчальних курсів, створених у попередніх версіях MOODLE. Економія ресурсів сервера здійснюється за рахунок розміщення об’ємних навчальних матеріалів на хмарних сервісах від Google [2] або Microsoft [3], а розширення функціоналу системи – за рахунок використання популярних хмарних сервісів, зокрема для проведення телеконференцій, вебінарів, організації он-лайн спілкування, навчальних і професійних спільнот тощо [4].
Сказане дає підстави використовувати сервіс MoodleCloud не лише для організації дистанційного навчання за окремими курсами, але й створювати хмаро-орієнтоване навчальне середовище на рівні навчально-наукового підрозділу ВНЗ, яким є кафедра, що забезпечує освітній процес з багатьох курсів з певної галузі знань або спеціальності. Розглянемо як зазначений підхід реалізується на кафедрі комп’ютерних наук та інформаційних технологій управління Черкаського державного технологічного університету.
Основна частина. Ресурс, що створюється, призначений для підтримки діяльності кафедри ВНЗ і містить відомості про кафедру, блок новин, де розміщуються повідомлення про освітню, методичну і наукову діяльність кафедри, посилання на сайти університету, факультету і кафедри, інші корисні посилання, розклад занять, списки груп студентів тощо. Але основне призначення ресурсу – забезпечення студентів навчально-методичними матеріалами (у вигляді електронних навчальних курсів) з фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін, що читаються викладачами кафедри за двома спеціальностями 122 – комп’ютерні науки та інформаційні технології і 124 – системний аналіз за освітніми рівнями бакалавр і магістр, а також забезпечення самостійної роботи студентів, курсового проектування, організації різних видів практик (навчальних, виробничих, наукової) та написання випускних кваліфікаційних робіт.
Розглянемо більш детально деякі компоненти СПДН кафедри КНІТУ [5], серед яких такі розділи (рис. 1):
- Про кафедру КНІТУ;
- Навчальна робота кафедри КНІТУ;
- Наукова робота кафедри КНІТУ;
- Методична робота кафедри КНІТУ.
Рис. 1. Основні розділи СПДН кафедри КНІТУ
У розділі «Про кафедру КНІТУ» розміщено відомості про історію кафедри, про її професорсько-викладацький склад і допоміжний персонал, про матеріально-технічне забезпечення кафедри, перелік дисциплін, що читають викладачі кафедри.
У Розділі «Навчальна робота кафедри КНІТУ» (рис. 2) представлено:
- розклад занять викладачів;
- розклад консультацій викладачів;
- електронні навчальні курси (ЕНК) з дисциплін кафедри, що розподілені за спеціальностями і рівнями підготовки: бакалаврат і магістратура, а також за циклами дисциплін: цикл дисциплін фундаментальної підготовки і цикл дисциплін професійної та практичної підготовки;
- нормативні, інструктивні та методичні матеріали для організації і проведення різних видів практики;
- нормативні, інструктивні та методичні матеріали для проведення атестації випускників, зокрема для написання і захисту кваліфікаційних робіт.
Рис. 2. Розділ ««Навчальна робота кафедри КНІТУ» СПДН
Розглянемо структуру електронного навчального курсу на прикладі дисципліни «Організація баз даних та знань» для студентів 2-го курсу спеціальності 122 «Комп’ютерні науки та інформаційні технології».
ЕНК має таку структуру:
- Загальні відомості про курс (рис. 3, 4);
- Вхідний контроль з курсу;
- Теоретичний навчальний матеріал з модуля (рис. 5);
- Конспекти лекцій та їх презентації;
- Додаткові навчальні матеріали і ресурси;
- Матеріали для практичної підготовки з модуля (рис. 6);
- Програмне забезпечення модуля;
- Практичні заняття;
- Лабораторні роботи (рис. 7);
- Самостійна робота студентів з модуля;
- Звіти про виконання завдань до занять і самостійної роботи з модуля;
- Модульний контроль (8);
- Семестровий контроль з курсу (екзамен) (рис. 9);
- Курсова робота (проект) (рис. 10);
- Контроль збереження знань (відстрочений контроль, ректорський контроль, ККР) (рис. 10).
Рис. 3. Розділ «Загальні відомості про курс» ЕНК «Організація баз даних та знань».
Рис. 4. Перегляд вступної лекції з курсу «Організація баз даних та знань» в PowerPoint Online.
Рис. 5. Розділ «Теоретичний навчальний матеріал з модуля 1» ЕНК «Організація баз даних та знань».
Рис. 6. Розділ «Матеріали для практичної підготовки з модуля 1» ЕНК «Організація баз даних та знань».
Рис. 7. Перегляд методичних матеріалів з лабораторної роботи ЕНК «Організація баз даних та знань» у Word Online.
Рис. 8. Розділ «Модульний контроль 1» ЕНК «Організація баз даних та знань».
Рис. 9. Розділ «Семестровий контроль з курсу (екзамен)» ЕНК «Організація баз даних та знань» у Word Online.
Рис. 10. Розділи «Курсова робота (проект)» і «Контроль збереження знань (відстрочений контроль, ректорський контроль, ККР) ЕНК «Організація баз даних та знань» у Word Online.
У розділі «Наукова робота кафедри» представлено:
- напрями наукових досліджень викладачів кафедри;
- перелік основних публікацій викладачів кафедри з можливістю їх завантаження чи перегляду;
- інформацію про конференції, в яких бере участь кафедра чи ВНЗ;
- відомості про аспірантуру, яка діє при кафедрі.
У розділі «Методична робота кафедри КНІТУ» представлено:
- методичне забезпечення спеціальностей, зокрема ОКХ, ОПП, навчальні плани спеціальностей, які забезпечує кафедра; документи для ліцензуванні спеціальностей; документи для акредитації спеціальностей;
- інформаційне забезпечення спеціальностей.
Висновки.
1. Сервіс MoodleCloud можна ефективно використовувати не лише для організації дистанційного навчання за окремими курсами, але й створювати хмаро-орієнтоване навчальне середовище на рівні навчально-наукового підрозділу ВНЗ, яким є кафедра, що забезпечує освітній процес з багатьох курсів з певної галузі знань або спеціальності.
2. Можливість інтегрування хмарного сервісу MoodleCloud з іншими хмарними сервісами не лише розширює функціонал цієї системи, але й створює передумови для реалізації на практиці розподілених віртуальних навчальних середовищ навчальних закладів, в яких їх платформи можуть інтегруватися як між собою, так і з віртуальними середовищами та електронними освітніми ресурсами, що розробляються і підтримуються світовою освітньою спільнотою.
3. Широка підтримка платформи MOODLE у мережі Internet свідчить про її високу популярніть в освітніх колах всього світу сьогодні та її подальший розвиток і широке використання у сфері безперервної і відкритої освіти завтра.
Список використаних джерел
- Moodle.org: open-source community-based tools for learning. [Electronic resource] – Mode of access: http://www.moodle.org.
- Google Apps [Electronic resource] – Mode of access: http://www.google.com/a/help/intl/uk/edu/
- Підтримка Office для бізнесу і навчальних закладів. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://support.office.com/uk-ua.
- Триус Ю.В. Хмарні сервіси і система MOODLE: інтегрування і підтримка. // Третя міжнародна науково-практична конференція Moodle Moot Ukraine 2015. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. – Київський національний університет будівництва і архітектури, 21-22 травня 2015 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=113
- Система підтримки дистанційного навчання кафедри КНІТУ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://chdtu.moodlecloud.com/