Загальне
Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Новий стандарт EXPERIENCE API та його використання в Moodle
В розвитку сучасних технологій дуже важливу роль відіграє стандартизація. Зокрема с тандарти електронних засобів навчання дозволяють створювати електронні навчальні ресурси, які без проблем взаємодіють між собою, бо використовують «спільну мову», що визначається цими стандартами. Все це дає значний економічний ефект, дозволяючи створювати електронні освітні ресурси з меншими затратами зусиль і часу.
Основним стандартом на ринку електронних засобів навчання поки що залишається набір специфікацій під загальною назвою SCORM (Sharable Content Object Reference Model – зразкова модель об‘єкту змісту для спільного використання) [1], перша версія якого була розроблена ініціативною групою ADL (Advanced Distributed Learning) [2] ще у 2001 р. Однак останнім часом інформаційні технології в освіті зазнали чималих змін, пов’язаних з масовим використанням мобільних пристроїв: планшетів, смартфонів тощо. Змінюється і сама освітня галузь. Зростає роль неформальної та інформальної освіти. Все це спонукає до перегляду самих підходів до створення електронних засобів навчання і робить актуальною проблему розробки і впровадження нових стандартів.
Зараз стандарт SCORM вже явно не задовольняє сучасних потреб. Одним із його суттєвих недоліків є те, що він передбачає представлення навчальних об’єктів у вигляді архівованих наборів файлів (SCORM-пакетів), що експортуються з однієї системи управління навчанням (Learning Management System – LMS) та імпортуватися до іншої.
Сучасні електронні засоби навчання надають перевагу навчальним об’єктам, представленим не як файли, а як послуги веб-сервера. Такий підхід реалізований у новому стандарті Learning Tools Interoperability (LTI) [3, 4], який регламентує прямий обмін даними між LMS, у процесі якого користувачі однієї LMS мають змогу одержувати доступ до ресурсів іншої, наприклад, виконувати там певну навчальну діяльність. При цьому від LMS А до LMS В передаються необхідні для виконання цієї діяльності дані користувачів LMS А, а у зворотному напрямку (від LMS В до LMS А) можуть передаватися результати її виконання, зокрема одержані при цьому оцінки. Отже, завдяки стандарту LTI, багато LMS можна об’єднати в єдину мережу для спільного використання освітніх ресурсів, але сучасні засоби навчання можуть існувати не лише у формі LMS.
Тому в 2013 р. ADL прийняла новий стандарт – Experience API (скорочено xAPI), раніше відомий також під назвою Tin Can API [5, 6], який не просто замінює застарілий SCORM, а спонукає взагалі переглянути усталені підходи до побудови електронних засобів навчання. Багато фахівців вважають [7, 8, 10], що xAPI може докорінно змінити сферу е-навчання (e-learning).
В основу xAPI покладена ідея сховища даних про навчання або репозиторія логів навчання – Learning Record Store (LRS, не плутати з LMS!), що являє собою розміщену в мережі базу даних, яка накопичує записи про різні пов’язані з навчанням події. Їх структура справді нагадує лог-файл. У кожному записі вказується, що такий-то суб’єкт виконав таку-то дію над таким-то об’єктом, наприклад:
· Я приєднався до такої-то групи в такій-то соціальній мережі.
· Петренко взяв у електронній бібліотеці таку-то книжку.
· Кравчук одержав 90 балів за такий-то тест у такому-то курсі Moodle.
· Михайлова переглянула таке-то відео на YouTube.
· Сидоренко виконав таке-то завдання в такому-то MOOC.
· Ковальська захистила таку-то дисертацію…
Звісно, всі ці записи містять також уточнюючі дані про суб’єкта, об’єкт, дію, час, коли вона була виконана тощо. Стандарт xAPI власне і визначає, в якому вигляді в LRS зберігаються всі ці дані, як надається доступ до їх запису або зчитування тощо. Діяльність кожного може відслідковуватися багатьма LRS: в одному зберігаються дані про навчання в університеті, в іншому – про активність у соціальній мережі тощо. LRS можуть взаємодіяти між собою, обмінюючись даними й утворюючи розподілену мережеву базу даних, в якій можуть накопичуватися дані про навчання людей впродовж усього життя.
Це принципово інша якість обліку даних про навчання в порівнянні з нинішніми LMS, наприклад, Moodle. Там збирають інформацію лише про роботу студента в самій Moodle, ні з ким нею не діляться, її можуть знищувати при переведенні студента на наступний курс, не кажучи вже про завершення ним усього періоду навчання. Зараз студенту практично неможливо перенести свої дані з LMS одного навчального закладу до іншого. LRS вирішують ці проблеми, відкривають студенту доступ до результатів свого навчання, дозволяють управляти ним. Дані про студента в LRS – це свого роду портфоліо, що формується автоматично.
Принципово важливим є те, що дані можуть збиратися по всіх видах діяльності, дотичних до формування компетентностей особи в рамках її формальної, неформальної та інформальної освіти. Але зібрати дані – це лише початок справи. Не так складно знайти та відібрати дані за певними ознаками. Складніше їх обробити та сформувати за результатами цієї обробки необхідні висновки та узагальнення, особливо, якщо йдеться не про одну особу, а про категорії осіб, певні сектори освітньої галузі тощо. Вирішенням подібних задач займається окрема галузь інформаційних технологій, яка називається Big data (Великі дані). На жаль, в Україні вона ще слабо розвинута, але нещодавно було оголошено про запуск на платформі Prometheus масового відкритого онлайн курсу з Big data [11]. Його автори заявляють, що створити цей курс їх спонукало саме те, що в жодному українському університеті цю дисципліну досі не викладали.
Якщо порівнювати можливості стандартів SCORM і xAPI, то перш за все слід відзначити те, що SCORM працює тільки у браузері, отже потребує неперервного підключення до Інтернету, тоді як xAPI, крім браузера, може працювати і в інших застосунках, включаючи складні симулятори, комп'ютерні ігри тощо, в тому числі й без підключення до Інтернету. В такому випадку результати роботи студента зберігаються у пристрої та передаються в LRS як тільки з’єднання з Інтернетом відновлюється.
Це велика перевага xAPI. Вона робить можливим використання мобільних пристроїв для навчання і поза зоною підключення. Наприклад, у чень чи студент може не мати підключення до Інтернету вдома, але в навчальному закладі він має змогу завантажити у свій пристрій потрібні ресурси, щоб працювати з ними вдома або у класі, де немає Wi-Fi. Результати його роботи будуть передані в LRS і стануть відомими викладачу, як тільки його мобільний пристрій знову потрапить у зону Wi-Fi.
Ще однією важливою перевагою стандарту xAPI є те, що він постачає значно більше даних, ніж SCORM. Наприклад, SCORM передає в журнал оцінок Moodle тільки одну загальну підсумкову оцінку діяльності студента, тоді як xAPI надає всі подробиці цієї діяльності, наприклад, як він відповів на кожне тестове питання. Детальніший порівняльний аналіз стандартів SCORM і xAPI наведено в матеріалах сайту [6].
Огляд LRS (xAPI-серверів)
Щоб скористатися xAPI, перш за все треба мати в своєму розпорядженні LRS. Розпочати знайомство з цією технологією простіше і швидше не з інсталяції власних LRS, а з використання публічних.
Наприклад, сервіс SCORM Cloud [12], основним призначенням якого, як свідчить сама назва, є розміщення SCORM-курсів у хмарі, має в своєму складі також і LRS. Раніше це сховище приймало записи тільки від власного, розміщеного у хмарі SCORM-курсу, але зараз воно може їх приймати звідусіль. Джерело таких записів називають xAPI-клієнтом, а LRS, який їх приймає та зберігає, – xAPI-сервером.
Зауважимо, що можливість використання SCORM-курсів у якості xAPI-клієнтів є перевагою сервісу SCORM Cloud. У світі накопичено дуже багато контенту в цьому форматі, отже можливість його використання у новому стандарті є дуже цінною. На жаль, SCORM Cloud є платним, але має безкоштовний пакет, який дозволяє користуватися вашими хмарними ресурсами не більше, ніж десяти користувачам.
Серед LRS, доступних для публічного використання, нам більше сподобався сервіс Wax LRS [13]. Обмеження його безкоштовного пакету – не більше 2000 записів у LRS на місяць. Після досягнення цієї межі прийом записів припиняється. Сервіс не тільки накопичує дані в LRS, а й має власні засоби для їх відбору та відображення у вигляді різних форм та графіків. Можна також підключати зовнішні засоби для відображення даних у вигляді готових і створюваних самим користувачем форм.
Щоб скористатися сервісом Wax LRS, треба заповнити реєстраційну форму на сайті https://waxlrs.com/, ввівши свою електронну пошту, яка слугуватиме логіном, а також пароль, ім’я та прізвище, обрати URL-адресу для вашого LRS і тарифний план. Потім треба зайти в цей LRS під своїм логіном і паролем вже в якості адміністратора, та, натиснувши одну із кнопок Create… (рис. 1), створити логіни і паролі для xAPI-клієнтів.
Рис. 1. Налаштування LRS
Щоб клієнт мав змогу записувати свої дані в LRS, у параметрах клієнта треба прописати: 1) URL кінцевої точки LRS (Endpoint), 2) логін клієнта (Identifier або Consumer Key), 3) пароль клієнта (Password або Secret). В інших системах логін і пароль xAPI-клієнта можуть називати трішки інакше. Використовувати замість них ваш логін і пароль адміністратора не можна.
Взагалі LRS можуть використовувати два способи автентифікації клієнтів –базовий і OAuth. Базова автентифікація простіша для реалізації і тому більш поширена, зате OAuth забезпечує кращу захищеність. Як видно з рис. 1, Wax LRS підтримує обидва способи, причому адміністратор має змогу створити окремий логін і пароль для кожного клієнта, враховуючи те, який спосіб автентифікації підтримує кожний із них. При потребі клієнта можна тимчасово відключати, знявши галочку з поля Active.
Якщо з часом можливості публічних LRS перестануть задовольняти ваші потреби і постане питання про створення власного LRS, ми рекомендуємо перш за все випробувати Learning Locker [14]. Це безкоштовна програма з відкритим кодом, проста, але досить функціональна і, на нашу думку, цілком придатна для використання в наших навчальних закладах. Там кожному викладачу можна виділити власний простір для збору записів. У його розпорядженні будуть прості, але досить функціональні інструменти для побудови необмеженої кількості звітів, які можна переглядати і при потребі експортувати.
Єдине, що ми можемо відмітити як недолік, це те, що Learning Locker потребує системи управління базами даних MongoDB, яка, зазвичай, не надається нашими провайдерами на звичайному хостингу. Тому для її встановлення, скоріш за все, доведеться використати віртуальний виділений сервер (VPS).
Для встановлення Learning Locker на локальному комп'ютері або в локальний мережі можна скористатися середовищем для розробки веб-сайтів AMPPS [15], яке містить MongoDB у своєму складі.
Ще на початку нашої роботи над цією статтею був доступний сайт http://demo.learninglocker.net/, де кожний мав змогу попрацювати з Learning Locker, та особисто його випробувати перш ніж встановлювати на своєму сервері. Зараз, на жаль, цей сайт перестав бути доступним, але ми сподіваємося, що команда розробників Learning Locker зрозуміє хибність такого рішення і змінить його.
Цілий набір безкоштовного програмного забезпечення [16] з відкритим кодом пропонує сам розробник стандарту xAPI – ADL. До нього, крім власне LRS – ADL LRS, входять також програмні засоби для зручнішого перегляду записів LRS – xAPI Statement Viewer, їх графічного відображення – xAPI Dashboard, інші програми для розробки і дослідження засобів xAPI – xAPI Lab, xAPI jQuery Mobile, приклади клієнтських програм для тестування xAPI – xAPI API Client Examples, xAPI Youtube та ін. Щоправда ADL попереджає, що цей набір програмних засобів створювався для перевірки самих принципів роботи xAPI і не тестувався на спроможність їх використання для роботи з великими масивами даних. Однак ми сподіваємося, що ці засоби цілком можуть бути використані принаймні для потреб не дуже крупного навчального закладу.
Завершивши наш огляд сховищ записів про навчання, перейдемо до розгляду програм, які постачають дані в ці сховища.
Огляд xAPI-клієнтів
Розпочнемо з безкоштовної програми MinimalPairs [17]. Її версію для Android 4.1 і вище можна завантажити з Google Play, а версію для iOS, що використовується в iPhon, iPad, – відповідно з App Store.
Програма MinimalPairs (рис. 2) призначена для вивченні англійської мови. Вона вчить розрізняти близькі за вимовою слова. Учням пропонується спочатку навчитися правильно вимовляти звуки, потім вивчаються слова. Під час практичних занять і тестування учням треба зробити правильний вибір з поміж двох схожих за звучанням слів, що подаються у формі тексту, звуку або картинки, чи самому правильно написати слово на слух. Результати відображаються учню у формі графіку та можуть записуватися в LRS, який учень вкаже в налаштуваннях програми.
Рис. 2. Програма MinimalPairs:а) логотип програми в Google Play і App Store, б) головне меню, в) вивчення фонетики, г) вивчення лексики, д) практика і тестування, е) статистика, є) налаштування xAPI.
Взагалі подібних навчальних програм у Google Play і App Store можна знайти тисячі, але стандарт xAPI поки що підтримують одиниці. Однак є всі підстави сподіватися, що ближчим часом їх кількість може значно збільшитися не лише за рахунок створення нових програм, а й за рахунок того, що підтримка xAPI буде додаватися в існуючі програми. З публікації [18] можна зробити висновок, що це не дуже складна з точки зору програмування задача, однак її вирішення може значно підвищити цінність таких програм для споживачів. Справді, якщо програма не підтримує xAPI, то викладач може рекомендувати її своїм учням лише для самопідготовки і самоконтролю. Натомість програми з підтримкою xAPI викладач може використовувати для видачі своїм учням повноцінного домашнього завдання, виконання якого він має змогу проконтролювати через LRS.
Але навіть коли готових програм буде багато, у викладача все одно виникатиме потреба створювати власні навчальні ресурси з підтримкою xAPI. Необхідні для цього програмні засоби вже є.
Багатьом нашим викладачам відома програма iSping Suite [19], яка є доповненням до MS PowerPoint. Після її встановлення у програмі PowerPoint з’являється додаткова панель, показана на рис. 3.
Рис. 3. Панель інструментів iSpring Suite у програмі PowerPoint
З її допомогою можна, наприклад, перетворити звичайну презентацію PowerPoint на відеолекцію, яку студенти зможуть переглядати в режимі онлайн чи офлайн на всіх типах пристроїв – комп'ютері, планшеті, смартфоні (рис. 4). Для цього викладач просто натискає кнопку Запись видео і починає слайд за слайдом коментувати свою презентацію перед веб-камерою і мікрофоном. При потребі відеозапис можна редагувати власними засобами iSpring Suite.
Рис. 4. Відеолекція, створена в iSpring Suite
Викладач має змогу також додавати у презентацію тести, різні інтерактивні елементи, опублікувати її в різних форматах (Web, CD тощо) та розмістити будь-де в Інтернеті. Одержані в результаті публікації файли можна просто надіслати учням електронною поштою. Історію і результати роботи учнів з цими файлами можна буде побачити в LRS, якщо вказати його адресу в полі xAPI endpoint (рис. 5) та, натиснувши кнопку Options, ввести логін і пароль, вказані на рис. 1. Поля імені та електронної пошти учня зазвичай залишають порожніми. Тоді на початку презентації буде сформовано запит, у якому учня попросять ввести ці дані особисто, або їх туди впише сама LMS, якщо учень у ній вже автентифікувався.
Створювати мультимедійні презентації дещо іншого характеру, які теж можуть бути xAPI-клієнтами, дозволяють програми Adobe Captivate [20] і Articulate Storyline [21]. Вони мають багатий функціонал, але значно дорожчі за iSpring Suite.
Рис. 5. Налаштування параметрів xAPI презентації iSpring
Для безкоштовного створення навчального контенту, що є xAPI-клієнтом, можна спочатку використати SCORM-редактор [22], а потім перетворити SCORM-курс на xAPI-клієнта, розмістивши його на SCORM Cloud, або скористатися безкоштовним для некомерційного застосування SCORM-драйвером [23].
Постачальником записів для LRS може також бути LMS. Як відомо, в логах LMS Moodle фіксуються всі дії всіх користувачів, буквально кожний клік мишки кожного студента. Створений для Moodle плагін Logstore xAPI [24] конвертує ці логи у потрібний формат і надсилає у вказаний в налаштуваннях плагіна LRS.
На цьому ми завершимо наш огляд xAPI-клієнтів і знову повернемось до xAPI-сервера.
Щоб показати, як у реальній LRS відображаються реальні записи, і заодно перевірити якість конвертації SCORM у xAPI, ми створили в iSpring Suite просту презентацію, що містить два слайди без відео, і в перший слайд додали тест на чотири питання. Цей проект ми опублікували у двох форматах: xAPI і SCORM. Файли першої публікації ми надіслали студенту електронною поштою, другої – розмістили на сервісі SCORM Cloud. Виявилось, що в результаті роботи студентів з ними в LRS надходить майже однаковий набір записів, показаний на рис. 6. Це фрагмент вікна Activity Stream у програмі Wax LRS, де записи відображаються впорядкованими хронологічно знизу – вгору. Ми бачимо, що студент Петренко відкрив Презентацію 2, переглянув її перший слайд, дав відповіді на чотири тестових питання, не набравши потрібної кількості балів (failed), а потім відкрив другий слайд. Детальнішу інформацію про кожний запис (скільки балів він набрав у цілому за тест, як відповів на кожне питання і коли) можна одержати, натискаючи справа іконки .
Рис. 6. Приклад записів у вікні Activity Stream програми Wax LRS
У кожному записі є гіперпосилання. Якщо клацнути мишкою по прізвищу, буде виведена інформація про діяльність тільки цього студента. Клацнувши по назві тесту, одержимо дані тільки про результати складання цього тесту. Клацнувши passed, побачимо тих, хто склав цей тест успішно, failed – чиї спроби були невдалими і т. п.
Дані LRS можуть відображатися в різних формах. Наприклад, на часовій лінії Timeline (рис. 7) показано, скільки записів обраного вами типу припадає на кожну дату, а у хмарі тегів те, що слово passed набране дрібнішим шрифтом, ніж failed, означає, що студентів, які пройшли цей тест, менше ніж тих, які його не пройшли.
Wax LRS формує й інші звіти. Більшість із них мають кнопку Embed Me!, яка надає код, що дозволяє вмонтувати цей звіт у інші сайти, в тому числі й через LTI [3, 4]. Можна імпортувати звіти за обраний вами період у форматі CSV. Можна навіть визначити компетентності, вказавши скільки і яких дій має виконати особа, щоб зробити висновок про наявність у неї цієї компетентності.
Певно, нашому викладачу хотілося б мати ще й звіт у формі таблиці зі списком учнів та їх оцінками за тест. У принципі, Wax LRS відображає інформацію про оцінки всіх студентів, але в дещо іншому вигляді. Проте, підключивши зовнішні програмні засоби [25], можна формувати і такі звіти теж.
а) б)
Рис. 7: а) часова лінія, б) хмара тегів Verb Cloud
Звісно, засоби обробки і відображення даних LRS заслуговують окремого розгляду. Тому тут ми лише відзначимо, що вони орієнтовані не стільки на показ даних про поточну успішність, скільки на виміри показників інтенсивності навчального процесу, активності студентів тощо. Саме такі показники потрібні тому, хто не просто фіксує стан справ, а справді управляє навчальним процесом, так само, як пілоту потрібні покази приладів, що відображають роботу різних систем літака в польоті. Тому вікно, де ці показники відображаються, прийнято називати панеллю приладів або приладовою дошкою (dashboard). На рис. 8 показано вигляд панелі приладів плагіна Learning Analytics [26] для Moodle, який здійснює аналітичний аналіз даних xAPI.
Рис. 8. Панель приладів плагіна Learning Analytics для Moodle
Висновки
Підводячи підсумки виконаного дослідження, можна зробити висновок, що основними рисами стандарту xAPI є всеохопність і простота. Він справді дозволяє накопичувати і опрацьовувати дані про навчання особи впродовж життя в рамках формальної, неформальної та інформальної освіти. Наведені нами приклади показують, що практичне використання xAPI цілком доступне простому викладачу.
Раніше як засоби, так і дані про результати навчання, переважно зосереджувалися в LMS. Ці дані зберігалися обмежений час, а потім втрачалися. Обмін даними між LMS практично не відбувався.
З появою стандарту LTI в LMS стало можливим використання зовнішніх засобів
е-навчання, як тих, що належать іншим LMS, так і автономних. Це робить непотрібним дублювання тих самих засобів у різних LMS.Стандарт xAPI вирішує проблему зберігання даних про навчання впродовж життя, і xAPI-сервери – LRS стають основним місцем накопичення цих даних. У результаті стає можливим створення і використання зовсім простих навчальних середовищ на базі окремих засобів навчання, зв’язаних з LRS. Отже, е-навчання стає можливим і без LMS. Дехто робить з цього хибний висновок, що LMS нам більше не потрібні.
Справді, LMS уже не мають такої «монополії» на е-навчання, як раніше, однак їм поки що нема альтернативи. Недоцільно замінювати узгоджений і взаємодоповнюючий набір побудованих за єдиним стандартом засобів, що входять до складу LMS, довільним набором різнорідних засобів від різних виробників. Саме LMS комплексно вирішують питання, пов’язані з централізованим управлінням користувачами, правами їх доступу до ресурсів тощо. Вони встановлюють певні стандарти будови електронних освітніх ресурсів, що полегшує викладачам їх створення, а студентам – використання. Тому поки що питання стоїть не про відмову від LMS, а про їх ефективне використання в нових умовах, про взаємодію LMS з LRS та іншими засобами е-навчання.
Як відзначалося, структура записів LRS дуже схожа на логи LMS. Тому експорт даних із LMS у LRS не викликає проблем, і вже є плагіни, які це реалізують, зокрема в LMS Moodle.
Натомість задача використання в LMS даних, одержаних із LRS, поки що не вирішена, хоча це могло би бути корисним, наприклад, для імпорту в журнал оцінок LMS результатів діяльності студентів поза межами LMS. Ми відзначали можливість використання стандарту LTI, щоб вмонтувати в LMS звіти, сформовані у Wax LRS. Версія 1.1 стандарту LTI в принципі дозволяє при цьому також імпортувати в LMS оцінки, сформовані на основі даних звіту. Однак ця можливість на практиці ще не реалізована.
Зраз ми тільки починаємо використовувати стандарт xAPI. Як і в кожній новій справі, на цьому шляху на нас чекає багато проблем, і їх вирішення потребуватиме нових досліджень.Список використаних джерел
1. Стандарт SCORM и его применение // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://cccp.ifmo.ru/scorm/index.html.
2. Advancing Learning Through Innovative Science and Technology // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://adlnet.gov/
3. IMS Global Learning Consortium. Learning Tools Interoperability // [Електронний ресурс] Режим доступу:http://www.imsglobal.org/toolsinteroperability2.cfm.
4. Щербина О.А. Learning Tools Interoperability – новий стандарт інтеграції для платформ дистанційного навчання / О.А. Щербина // ISSN Online: 2076-8184. Інформаційні технології і засоби навчання, 2015. – Том 47, №3, – С. 167-177.
5. Experience API // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://github.com/adlnet/xAPI-Spec/blob/master/xAPI.md#experience-api.
6. Tin Can API // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://tincanapi.com/
7. Новая спецификация Tin Can API // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.elearningpro.ru/forum/topics/tincan-api?commentId=2187575%3AComment%3A111596
8. Ю. Духнич. Learning Records Store – Хранилище учебных записей // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.smart-edu.com/learning-records-store.html
9. Кухаренко В.М. Тенденції розвитку електронної освіти в 2015 р. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://education-ua.org/ua/analytics/438-tendentsiji-rozvitku-elektronnoji-osviti-v-2015-r
10. Шуляков В.М. Особливості стандарту Tin Can API. Друга міжнародна науково-практична конференція MoodleMoot Ukraine 2014. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=47
11. Prometheus запускает онлайн-курс по Big data // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://womo.com.ua/prometheus-zapuskaet-onlayn-kurs-po-big-data/
12. SCORM Cloud // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://scorm.com/scorm-solved/scorm-cloud-features/
13. Wax LRS // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://support.saltbox.com/support/home
14. Learning Locker - The Open Source Learning Record Store // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://learninglocker.net/
15. AMPPS // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ampps.com/
16. An organized list of ADL's resources available on github // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://adlnet.github.io/
17. MinimalPairs // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobilearninginc.minimalpairs&hl=ua
18. Build your first Tin Can API activity // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://tincanapi.co.uk/pages/Building_your_first_Tin_Can_API_activity.html
19. iSpring. Быстрый инструмент для создания электронных курсов // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ispring.ru/ispring-suite
20. Adobe Captivate // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.adobe.com/ua/products/captivate/features.html
21. Articulate Storyline // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.articulate.com/products/storyline-why.php
22. Бесплатные инструменты создания SCORM курсов. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://dilsy.uservoice.com/knowledgebase/articles/353857--Бесплатные-инструменты-создания-scorm-курсов
23. SCORM driver // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://scorm.com/scorm-solved/scorm-driver/
24. Logstore xAPI // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://moodle.org/plugins/logstore_xapi
25. How to Connect Wufoo and Wax Using Zapier // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/1011492876/original/How_to_Connect_Wufoo_and_Wax_Using_Zapier.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAJ2JSYZ7O3I4JO6DA&Expires=1457527911&Signature=O%2FvxAl1NuS45yRwjRoehVO3h1BY%3D&response-content-type=application%2Fpdf
26. Learning Analytics for Moodle – SmartKlass™ // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://moodle.org/plugins/local_smart_klass