Загальне
Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектуриОРГАНІЗАЦІЯ ЗАПИСУ СТУДЕНТІВ НА КУРСИ MOODLE ТА ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УСПІШНОСТІ ПО ВСІХ КУРСАХ
На сайті Moodle зазвичай містяться сотні, а то і тисячі курсів, в яких контингент студентів треба щороку оновлювати, записуючи у кожний курс нових студентів і відраховуючи минулорічних. Це великий обсяг робіт, який адміністратори часто перекладають на викладачів або студентів, що приводить до не завжди якісного і вчасного їх виконання.
В доповіді пропонується спосіб запису студентів на курси, який, у порівнянні з записом студентів безпосередньо у кожну дисципліну, дозволяє зменшити загальний обсяг виконуваних при цьому робіт у А*D раз, де А – середня кількість академічних груп, що навчаються на одному курсі та спеціальності, D – середня кількість дисциплін, які вони вивчають протягом року.
Як відомо, в Moodle 1 для запису студентів на курси у складі академічних груп найчастіше використовувався механізм мета-курсів [1]. Нагадаємо, що мета-курсами в Moodle називають курси, до яких записуються всі студенти, записані в інші курси, що називаються дочірніми. Недоліком використання мета-кусів була відсутність синхронізації складу груп у дочірніх і мета-курсах. Тому в Moodle 2 для цього стали використовувати контингенти [2] (в інших варіантах українського перекладу їх називають також когортами, глобальними групами або гуртами), які забезпечують таку синхронізацію. Але нещодавно з’явився новий плагін [3], призначений саме для синхронізації складу груп в дочірніх і мета-курсах. Завдяки цьому плагіну, запис або видалення студента в дочірній курс і в групу дочірнього курсу викликає його запис або видалення в однойменні групи всіх його мета-курсів.
Саме цей плагін ми використали у пропонованій трирівневій структурі курсів, показаній на рис. 1.
Рис. 1. Ієрархічна структура курсів
На першому рівні розташовані службові курси, які не містять жодної навчальної інформації для студентів, а призначені для того, щоб сформувати в них поділені на академічні групи списки студентів однієї спеціальності й одного року вступу. Також в цих курсах можуть накопичуватися оцінки студентів впродовж всього періоду їх перебування в навчальному закладі.
На другому рівні також розташовані службові курси. Вони відповідають кожному року (або семестру) навчання кожної спеціальності. Всі вони є мета-курсами відповідних курсів першого рівня.
На третьому рівні розташовані курси навчальних дисциплін, які, в свою чергу, є мета-курсами відповідних курсів другого рівня.
В результаті студенти кожного року вступу у складі своїх академічних груп переписуються із курсів першого рівня до курсів другого рівня, що відповідають поточному року або семестру навчання, а з них – до курсів третього рівня, що відповідають дисциплінам, які вивчаються у цьому році або семестрі.
При такій структурі курсів переведення студентів з одного року (або семестру) навчання до наступного зводиться лише до створення нових і розривання існуючих зв’язків між відповідними курсами першого і другого рівня, тоді як зв’язки курсів другого і третього рівнів залишаються незмінними (принаймні поки не зміниться перелік дисциплін у навчальному плані спеціальності). Завдяки цьому і досягається вказане вище зменшення обсягу робіт адміністратора.
Однак виявляється, що Moodle не дозволяє використовувати механізм мета-курсів каскадно: студенти, записані з дочірнього курсу А в мета-курс В, не переписуються далі з дочірнього курсу В в мета-курс С. Щоб обійти це обмеження, можна записувати студентів з курсів першого рівня до другого двома способами одночасно: і через мета-курси, і через контингенти, бо студенти, записані до курсу В іншими способами, без проблем переписуються в мета-курс С. Вказані контингенти мають включати всіх студентів, записаних у кожний курс першого рівня.
Службові курси можна використовувати не тільки для зменшення обсягу робіт із запису студентів на курси дисциплін, а й для підведення підсумків успішності по дисциплінах. Для цього в службових курсах можна розмістити діяльності Soubcourse [4-6], призначені для імпорту підсумкової оцінки одного курсу до журналу оцінок іншого.
Так в журналі оцінок службових курсів другого рівня можна зібрати результуючі оцінки усіх дисциплін, які студенти вивчають у поточному навчальному році або семестрі, а у службових курсах першого рівня – оцінки з усіх дисциплін за всі роки навчання. На основі цих оцінок можна постійно розраховувати рейтинги студентів за поточний рік, семестр, або увесь час навчання.
Наприклад, коли викладач курсу Дослідження операцій ставить 5 студентці Лисицькій (рис. 2) за друге завдання, то відразу ж обчислюється її нова результуюча оцінка 4,50 за другий модуль і результуюча оцінка 4,41 за цю дисципліну в цілому. Завдяки субкурсам ця оцінка потрапляє у два службові курси: ПНК, 6-й семестр і ПНК-2013, де розраховується середньозважена результуюча оцінка Лисицької за всі дисципліни, які студенти спеціальності ПНК вивчають у шостому семестрі – 4,40. Крім того у курсі ПНК – 2013 обчислюється її нова результуюча оцінка за третій курс – 4,35 і за весь період її навчання в університеті – 4,30.
Рис. 2. Розрахунок результуючих оцінок
В журналах оцінок заголовок кожної колонки містить іконки , які дозволяють впорядкувати список студентів не за алфавітом, а за зменшенням чи зростанням оцінок у цій колонці, тобто за рейтингом – місцем, яке займає студент відносно своїх однокурсників за даною оцінкою.
Зауважимо, що включати діяльності Soubcourse до складу службових курсів обох рівнів не обов’язково. Когось задовольнить лише обчислення в курсах другого рівня результуючих оцінок поточного року або семестру, а хтось захоче тільки в курсах першого рівня накопичувати результуючі оцінки за весь період навчання, де серед інших присутні й результуючі оцінки за поточний рік і семестр.
Крім показаного на рис. 2 Загального звіту, в Moodle формує також Оглядовий звіт і Звіт користувача, які відображають рейтинги студента не по якійсь одній, а по всіх одержаних ним оцінках. Все це може сприяти підтримці духу здорової конкуренції між студентами.
Якщо звичайний деканат одержує інформацію про успішність студентів лише кілька раз на рік: під час сесій або атестацій, то електронний деканат на основі платформи Moodle [7] відслідковує і оновлює її кілька раз на годину. Тобто ми завжди бачимо результуючі оцінки і рейтинги всіх студентів з усіх дисциплін на поточну годину, які по завершенні семестру стають остаточними підсумковими оцінками.
Детальніше реалізація пропонованого способу запису студентів на курси і підведення підсумків успішності розглядається в статті [7].
Список використаних джерел
1. Иванченко Т.В. Использование метакурсов и модуля субкурс в Moodle 1.9 / Иванченко Т.В., Щербина А.А. // Перша всеукраїнська науково-практична конференція MoodleMoot Ukraine 2013. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. [Електронний ресурс]. Режим доступу http://2013.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=45
2. Щербина О.А. Швидке створення облікових записів студентів та їх реєстрація в курсах платформи Moodle 2 / О.А. Щербина // Інформаційні технології в освіті: Збірник наукових праць, № 23. – Херсон. Вид. Херсонськ. держ. унів-ту, 2015. – С. 79-89.
3. Meta-course group synchronization // [Електронний ресурс]. Режим доступу https://moodle.org/plugins/pluginversions.php?plugin=local_metagroups
4. Activities: Subcourse // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/plugins/view/mod_subcourse
5. Щербина О.А. Організація обліку успішності і відвідуваності в системі управління навчанням Moodle / О.А. Щербина // Інформаційні технології в освіті: Збірник наукових праць, № 18. – Херсон. Вид. Херсонськ. держ. унів-ту, 2014. – С. 123-132.
6. Subcourse – маленький модуль, устраняющий большой недостаток Moodle // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=144340