Загальне
Гарбуз Н. В., Закурдай С. О., Шавкун В. М.
Харківський національний університет міського господарства
ім. О. М. БекетоваПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ MOODLE В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
Перспективу впровадження дистанційного навчання у вищій школі на даний момент переоцінити складно. Зацікавленість потенційних студентів, що живуть віддалено від наукових центрів, людей з особливими потребами, а також тих, хто не може поєднувати роботу і навчання на денній або заочній формі, робить дистанційне навчання дуже привабливим для ВНЗ. Тим паче, що умови для використання дистанційних систем управління навчанням є в більшості з них.
Проблемам створення і використання курсів дистанційного навчання присвячені роботи Анісімова О. М., Воєводіної М. Ю., Бочарова Б. П., Бардакова В. А., Нікулічевої Н. В., Андрєєва О. О., Гриценко В. І., Солдаткіна В. І. та багатьох інших. Аналіз цих джерел показав, що поряд з безперечними позитивними сторонами впровадження дистанційного навчання, існує ряд проблем, пов’язаних як з організаційними, методичними, так і з технічними питаннями.
Метою роботи є висвітлення проблем викладачів, які ведуть заняття в системі дистанційного навчання Moodle, для удосконалення їх практичної діяльності.
Дистанційна освіта доступна всім, хто має ПК з виходом в Internet. Не потрібно відвідувати заняття, вчитися можна у зручний для студента час. Але існують і проблеми. Найперша з них – проблема самоорганізації. Адже, хоча займатися навчанням можна у зручний для цього час, цей час необхідно знаходити щодня для успішного засвоєння матеріалу. Негайної відповіді на питання, роз’яснення незрозумілих моментів, при дистанційному спілкуванні може не статися. Крім того, без практичного освоєння з метою здобуття навиків роботи на пристроях, устаткуванні, стендах неможливе повноцінне оволодіння багатьох спеціальностей. Більшість викладачів ХНУМГ ім. О. М. Бекетова вже отримали сертифікати з курсу «Теорія і практика роботи в Moodle» і використовують систему Moodle при проведенні занять для денної і заочної форм навчання. На денній формі навчання ресурси дистанційних курсів використовуються для самостійної роботи студентів. А тестування і електронні звіти з лабораторних робіт економлять час і студента, і викладача. Для заочної форми навчання (особливо для організації навчального процесу на філіях в інших містах) дистанційне навчання взагалі незамінне.
Позитивних моментів при використанні Moodle для викладача багато:
- ресурси дистанційного курсу завжди доступні;
- заощадження часу при тестуванні порівняно з усним опитом;
- дуже інформативні і ефективні елементи, такі як «заняття» і «семінар»;
- відповіді на питання при самостійній роботі студента можна надавати дистанційно;
- звітність з лабораторних робіт і практичних занять можна отримувати і коректувати в електронному вигляді;
- у разі відсутності студента з поважних причин на заняттях – можливість його консультування і оцінки засвоєння ним навчального матеріалу.
Поряд з цим є недоліки:
- неможливість ідентифікувати дистанційно особу студента (немає стовідсоткової упевненості в тому, що, наприклад, тест пройшов саме той студент, прізвище якого стоїть у журналі оцінок);
- можливість необ’єктивної оцінки знань студента викладачем (основа дистанційного навчання письмова, а деяким студентам легше викласти відповідь усно)
- необхідність достатньо високого рівня підготовки студентів для успішної роботи в системі дистанційного навчання;
- необхідність жорсткої самодисципліни студента.
Крім того, недосконалість матеріально-технічної бази Університету не дає повною мірою відчути переваги впровадження Moodle у навчальний процес. Це і застаріле програмне забезпечення, і відсутність доступу до швидкісного Internet на багатьох кафедрах.
Таким чином, впровадження дистанційної форми навчання дозволяє Університету збільшити кількість студентів, знизити витрати на організацію навчального процесу. Але для переходу на повністю дистанційну форму навчання потрібна стандартизація обсягів ресурсів і елементів курсів, а також визначення мінімальної кількості очних зустрічей між студентами і викладачами.
Незважаючи на деякі недоліки, можна сподіватися, що незабаром дистанційна освіта в ХНУМГ ім. О. М. Бекетова складе конкуренцію іншим формам навчання.