Загальне
Кузьменко А.В.
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова (аспірант)
ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ LCMS MOODLE У ТЕХНІЧНОМУ ЛІЦЕЇ
Вступ. Активний розвиток сучасних комп'ютерних технологій і глобальних інформаційних мереж стимулює появу нових методик підготовки учнів. Зокрема, все більшої популярності набуває використання Інтернет-технологій в навчанні. В даний час в процесі навчання широке застосування знаходить система Moodle, яка пропонує широкий спектр можливостей для повноцінної підтримки процесу навчання – різноманітні способи подання навчального матеріалу, перевірки знань і контролю успішності. Система підтримує обмін файлами будь-яких форматів як між викладачем і учнями, так і між самими учнями.
Під час навчання надається перевага засвоєнню учнями самостійного (критичного), а не продуктивного типу мислення. Перед вчителями постає проблема відбору необхідної для навчання інформації на основі аналізу інформаційних ресурсів. Роль вчителя, відповідно, змінюється – не трансляція, а навігація в інформаційному потоці. Постає необхідність перетворення значного обсягу нових даних у навчальний матеріал [1].
На розвиток особистості найбільше впливає середовище, в якому вона живе, навчається, працює, тому для навчального закладу актуальною проблемою є потреба створення інформаційно-комунікаційного освітнього середовища, яке повинне відповідати потребам інформаційного суспільства, сучасному рівню науки, техніки і сприяти підвищенню рівня інформаційно-комунікаційної підготовки учнів [2].
Основна частина. Технічний ліцей м. Києва є навчально-виховним закладом 2-3 ступеня. В ліцеї здійснюється відбір і довузівська підготовка талановитої учнівської молоді та проводиться системна робота над розвитком здібностей ліцеїстів і підвищенням рівня їхніх знань. До навчального закладу приймаються учні, які закінчили 6, 7, 9-й класи та виявляють інтерес до вивчення шкільних предметів природничо-математичного циклу, а також мають певні досягнення в цьому напрямку.
Вивчають інформатику у Технічному ліцеї 2 години на тиждень учні 7-9 класів та біохімічного профілю, 4 години на тиждень – для груп з профільним вивченням інформатики. У процесі поглибленого вивчення інформатики учнями Технічного ліцею основні завдання курсу суттєво розширюються та доповнюються, що обумовлено необхідністю виявлення та розвитку в учнів логічних здібностей, підготовки їх до участі в МАН, конкурсах, олімпіадах (офісні технології, програмування, веб-дизайн, комп’ютерна графіка та анімація).
При підготовці до уроку вчителі часто використовують додаткову літературу і навчальні матеріали, тому створення власних методичних розробок є необхідністю. Виникає потреба у створенні середовища, де б навчальні матеріали були розміщені. Створення особистих навчальних блогів вчителями технічного ліцею є зручним, проте існує необхідність у єдиному начальному просторі.
У листопаді 2015 року було проведено опитування серед 100 батьків учнів 7-10 класів Технічного ліцею. 99% сімей мають комп’ютер з доступом до Інтернет та учні використовують його для навчання. 98% батьків вважають необхідністю користуванням сайтом, доступ до якого мають лише учні, батьки та вчителі, де:
- розміщений навчальний матеріал;
- розміщене домашнє завдання;
- є можливість контролю знань;
- є можливість спілкування учнів, батьків, вчителів;
- є журнал з оцінками.
Було проведено опитування і серед вчителів, які вважать, що використання системи керування навчальним контентом необхідне у таких випадках:
- використання на уроці у комп’ютерному класі;
- використання вдома для відсутніх через хворобу чи карантин;
- для самостійної роботи вдома;
- для роботи з учнями, яким необхідно додатково повторити матеріал;
- для роботи з обдарованими дітьми при підготовці до конкурсів, олімпіад;
- позаурочна робота.
У 2015-2016 навчальному році було прийнято рішення про впровадження системи MOODLE у Технічному ліцеї за адресою www.освіта.дтл.укр. Зарахування 200 учнів 7-го, 9-го та 10-го класу, з якими розпочато роботу нарівні з традиційними методами навчання, було виконано «вручну» адміністратором. Учасників було розбито по групам і підгрупам відповідно до назв груп в журналі.
Рис. 1. Створені гурти.
Головна сторінка сайту розбита на розділи – навчальні класи, яким підпорядковуються предмети. Для курсів було обрано формат-структура, за допомогою якого навчальний матеріал і саме навчання організовується за розділами, темами, визначеними програмою предмету. Для вищевказаних класів було розпочато розробку курсів по вивченню HTML, CSS, мови програмування Pascal, С++, двовимірної графіки та анімації.
Зокрема при створенні навчального контенту особливе місце займають сервіси Google – це широковідомий безкоштовний набір онлайнових програмних засобів: відеохостинг YouTube, хмаркове сховище Google Drive, засіб для створення презентацій Google Slides. За допомогою Google Forms можна легко створювати опитувальники, анкети. Підходить для організації засобів діагностики і моніторингу виконання домашнього завдання та самостійної роботи на уроці.
Рис. 2. Приклад застосування сервісів Google.
Як альтернативний варіант Google Slides було створено презентацію у .swf форматі за допомогою засобу iSpring Free, який дозволяє конвертувати презентації Microsoft PowerPoint у формат Flash.
Рис. 3. Приклад застосування засобу iSpring Free.
Використано ресурсу «Напис», який надає можливість вставляти невеликий текст, зображення, або інший об’єкт мультимедіа прямо на головній сторінці курсу.
Рис. 4. Приклад застосування ресурсу «Напис».
Використання модуля «Завдання» дозволяє вчителю видавати завдання, збирати роботи, оцінювати їх та залишати відгуки на ці роботи. Учні можуть відправляти файли: текстові документи, електронні таблиці, зображення. Завдання можуть бути оцінені оцінкою, яка записується до журналу оцінок.
Рис. 5. Приклад виконання завдання.
Використання модуля «Урок» надає можливість вчителю створювати для учнів ресурс, за допомогою якого процес засвоєння навчального матеріалу здійснюється на основі їхніх відповідей. Структура такого ресурсу являє собою свого роду блок-схему. Даний елемент будується за принципом чергування сторінок з теоретичним матеріалом і сторінок з навчальними тестовими завданнями й питаннями. Базуючись на відповідях студента, система пересилає його на наступні сторінки, або повертає на попередні сторінки для більш ґрунтовного вивчення.
Рис. 6. Приклад модуля «Урок» – теорія.
Рис. 7. Приклад модуля «Урок» – опитування.
Модуль «Глосарій» надає можливість створювати й редагувати список визначень, як у словнику. Наявність глосарія, що пояснює ключові терміни, використані в навчальному курсі, просто необхідна для роботи учнів. Створювати «Глосарій» можуть вчитель і учні.
Проте розміщення навчального матеріалу у системі MOODLE не повинно обмежуватися лише інформативною складовою. Перевага надається функціям оцінювання знань і вмінь за програмою навчального предмету, що можна здійснити за допомогою тестування учнів.
Окремо слід виокремити журнал оцінок, у якому учні бачать результати своєї діяльності та можуть продемонструвати батькам, оскільки у Технічному ліцеї відсутні паперові щоденники. В даному напрямі ведеться робота по створенню журнала, структура якого буде подібна до структури з підсумковим оцінюванням, що полегшить вести облік успішності та звітності кураторам груп.
Висновки. Самостійна робота учнів є однією з найважливіших частин навчального процесу. При цьому найбільший ефект досягається тоді, коли учень систематично і рівномірно працює протягом навчального року. Система MOODLE дозволяє зручно представляти навчальний курс з предмету, починаючи з організаційного матеріалу – навчальної програми, розкладу, глосарію, забезпеченням учнів навчальними матеріалами у зручному електронному форматі, в яких використовуються гіперпосилання, застосовуються засоби наочності, відео та аудіо матеріали.
Використання навчального середовища у Технічному ліцеї допомагає розв’язати низку навчальних проблем, серед яких доступність до ресурсів незалежно від місця знаходження, активна співпраця, необмежена (захищена) комунікація, творча кооперація.
Створення навчального середовища має бути фаховим, цікавим, доступним для учнів. Інформаційно-змістове наповнення курсів надасть можливість учням досягати високих освітніх результатів. Використання інноваційних технологій, на основі яких у навчальному закладі створюється нове навчальне середовище, де учні можуть отримати доступ до навчальних матеріалів у будь-який час та в будь-якому місці зробить навчальний процес більш привабливим, демократичним, комфортним і стимулюватиме учнів до самоосвіти та навчання протягом усього життя.
Подальшого дослідження потребує питання підготовки вчителів Технічного ліцею до роботи з системою управління навчальними матеріалами MOODLE.
Список використаних джерел
- Рамський Ю.С. Зміни в професійній діяльності вчителя в епоху інформатизації освіти// Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць/ Редрада. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. – №5(12). – С. 10-12.
- Кондіус І.С. Методи управління освітнім процесом у сучасному вищому навчальному закладі [Текст] / І.С. Кондіус // Вісник СевНТУ: збірник наукових праць.Сер.Педагогіка. – Севастополь: Сев-НТУ, 2012. – Вип.127.- С.11-15.