Загальне
Свешніков С.М.
Центр перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів Державної фіскальної служби України
Практичний досвід у впровадженні й використанні системи Moodle у дистанційному навчанні податківців
У зв’язку зі скороченням фінансування на підвищення кваліфікації, обмеження витрат на відрядження слухачів, Центр перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів Державної фіскальної служби України повністю перейшов на дистанційний ( постійно діючий навчальний курс з отримання слухачами сертифікату) та комбінований ( дистанційно-очний з отриманням свідоцтва державного зразка) формати підвищення професійної компетентності працівників регіональних та територіальних органів ДФС України. При цьому використаний досвід практико-орієнтованого навчання провідних європейських країн (Німеччини, Франції) з надання освітніх послуг, практичні дослідження вітчизняних закладів вищої освіти (Національної академії Державного управління при Президентові України, Київський університет ім. Б Грінченка тощо) щодо впровадження дистанційних форм навчання, а також власний досвід Центру, який був презентований на трьох попередніх міжнародних науково-практичних конференціях «Moodle Moot Ukraine».
Використання прогресивних дистанційних модульних форматів навчання стало можливим завдяки використанню в учбовому процесі вдосконаленої платформи Moodle, яка дозволяє забезпечити якісне навчання максимальної кількості фахівців ДФС України (згідно з ліцензійним обсягом 3000 слухачів на рік) з мінімальними витратами. До переваг зазначеного формату навчання відносяться:
- можливість проводити дистанційне навчання з понад 1200 слухачами по 25 навчальним модулям одночасно;
- спілкування слухачів у форумі (чати) в корпоративної або Internet –мережі в режимі on-line;
- автоматичний вибір слухачем теми випускної роботи, можливість її обговорення з рецензентом та отримання відгуку;
- проведення консультативних та навчальних вебінарів з кожною групою слухачів під час проведення дистанційної сесії.
Інфографіка підвищення кваліфікації в центрі підготовки (разом з відділенням) наведена в додатку 1.
Перехід на дистанційні формати навчання дозволив збільшити кількість слухачів, які успішно пройшли підвищення кваліфікації в Центрі підготовки та його відділенні понад в 1,5 рази ( 2015 рік – 2805, 2014 рік 1789 слухачів (рис.1.1), а кількість напрямів навчання з 15 до 20 (рис.1.2). Понад 70% (або 1200 слухачів по року) складають напрями адміністрування бюджетоформуючих податків та платежів (податок на додану вартість,на прибуток, з доходів фізичних осіб, рентні платежі), податковий аудит, погашення податкового боргу (рис.1.3). Практично порівну за віком (до і понад 35 років) у 2015 році підвищена кваліфікація податківцями, з них спеціалістами та керівним складом регіональних та територіальних підрозділів служби у співвідношенні 74:26 (рис.1.4).
Запроваджена практика проведення під час дистанційної сесії інструктивно-консультативних та навчальних вебінарів з кожної групою слухачів за програмами кожного напряму навчання. Згідно з даними інтерактивного опитування 404 слухачів понад 78% підтримали практику проведення вебінарного формату занять під час дистанційної сесії ( додаток 2), з них 55% слухачів надали перевагу консультативним, а 45% - проведенню лекційно-практичних занять в on-line режиме.
Сьогоденні завдання Центру підготовки наступні:
вирішення проблемних питань щодо технічного переоснащення і підвищення напрямів навчання до 25,
забезпечення необхідності спеціальної підготовки викладацького складу ДФС України в рамках «Школи педагогічної майстерності» в режимі відео-конференції,
об’єднання 6-8 навчальних модулів в цілісній постійно діючий дистанційний курс «Євроінтеграційні процеси в умовах реалізації Угоди про асоціацію Україна – ЄС: виклики сьогодення» (додаток 3).
Форум обговорення доповіді вилучати не можна - він є невід'ємним елементом регламенту проведення конференції.
Список використаних джерел
1. Світовий досвід організації та розвитку університетської системи дистанційного навчання / Укладачі: І.В. Кулага, Д.О. Ільницький, С.О. Стрельник та ін. – К.: [б.в], 2013.
2. Особливості проведення дистанційної форми підвищення кваліфікації спеціалістів податкової служби ( Ю.В. Мельник, С.М. Свешніков, Н.В. Богданова, О.Ю. Лепеха //Третя міжнародна науково-практична конференція «Moodle Moot Ukraine 2014. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 22-23 травня 2014 р.): тези доповідей. – К.: КНУБА, 2014. – С.-51».
3. Опитування для визначення прогресивних форматів підвищення кваліфікації держслужбовців-податківців. І.П. Сімонова, О.Ю. Лепеха, С.М. Свешніков, В.В. Юрченко. Європейські принципи і стандарти підготовки публічних управлінців: орієнтири для України : матеріали щорічної науково-практичної конференції за міжнародною участю (Київ, 5-6 листопада 2015 р.) / [за заг. ред. Ю.В. Ковбасюка, М.М. Білинської, В.М. Сороко, Л.А. Гаєвської]. – К.: НАДУ, 2015. – С.-230-231.