Загальне
Семенов М.А., Дудник П.С.
ДЗ ‘’Луганський національний університет імені Тараса Шевченка’’
Використання серверних запитів для організації моніторингу якості навчання в системі moodle
В умовах перебування університету в евакуації виникла необхідність швидкого моніторингу стану дистанційних курсів в системі moodle. За короткий термін (близько півроку) в університеті розроблено понад 14 тисяч дистанційних курсів. Для перевірки стану готовності курсів до навчального процесу, визначивши лише незаповнені курси, необхідно дуже багато часу, а саме понад місяця роботи одного співробітника. Тому є доцільним використання автоматизованих засобів для моніторингу в системі moodle, та розробка засобів її автоматизації.
Платформа moodle має деякий власний інструментарій для моніторингу, для цього потрібні права адміністратора. Наприклад, можна визначити активність студентів у курсах або на сайті, діяльність викладачів та студентів, дати останньої авторизації користувачів у навчальній платформі. Середовище moodle також надає можливість формувати звіти оцінок та отримувати статистику курсу.
Цих засобів недостатньо для багатьох завдань, які виникають у реальному навчальному процесі з великими масивами дистанційних курсів.
Спочатку було вирішено використовувати стороннє доповнення Configurable Reports. Після встановлення необхідно вставити SQL код та отримати звіт за заданим критеріям. При декількох спробах отримати звіт виникла проблема з версіями на яких працює доповнення. На нашому сайті використовується версія moodle 2.9.2+, а доповнення працює на 3+ версіях. Через об’єктивні причини не було змоги оновлювати версію бо база даних містить багато інформації. Тому розроблено допоміжні серверні запити для визначення порожніх курсів, розділені за інститутами та факультетами (категоріями), визначення випадків аутентифікації з одного ip адресу для декількох логінів (у такому випадку є підозра, що завдання виконують не студенти), активність студентів за групами та факультетам.
Для цього використовувались сторонні програмні засоби. Самі запити написанні на мові програмування PHP та SQL. Скрипт розташовувався на віртуальному сервері denwer,безпосередньо з якого виконувались запити до платформи moodlle. Для визначення порожніх курсів запити використовувались таблиці mdl_course, mdl_course_sections, mdl_course_category. Для роботи з користувачами сайту використовувались таблиця mdl_users.
Для прикладу розглянемо код для визначення порожніх курсів на всьому сайті.
Щоб визначити чи пустий курс в нашому випадку треба зробити запит на перевірку наявності модулів. Якщо у курсі знаходиться один або два модулі то він буду зараховуватися як пустий. Модулями називаються елементи які наповнюють курс:
- Сторінка;
- Форум;
- Лекція;
- Семінар;
- Тест;
- Чат;
Тут наведено не весь список можливих модулів у курсі.
Нижче приведено код файлу який ідентифікує модулі у курсах:
$mysqli = new mysqli("хост", "пользователь", "пароль", "база");
mysql_query("SET NAMES 'utf8'");
if (mysqli_connect_errno()) {
echo "Подключение невозможно: ".mysqli_connect_error();
} else echo 'Подключение установлено!</br></br>';
$result_set = $mysqli->query("SELECT `course` FROM `mdl_course_modules` GROUP BY `course` HAVING count(*)<2");
echo "Записей ".$result_set->num_rows."</br>"; // кол-во записей в таблице
$array = array();
while (($row = $result_set->fetch_assoc()) !=false) {
echo "<a href='http://do.luguniv.edu.ua/course/view.php?id=".$row["course"]."' />".$row["course"];
echo "</br>";
}
$mysqli->close();
Усі модулі які встановленні у кожному курсі можна виявити завдяки таблиці mdl_course_modules. У кожного курсу та модуля є свій унікальний ідентифікатор.
Наприклад якщо в курсі з ID = 123 буде установлено модель форум та лекція ми зможемо це побачити в цій таблиці.
У мові SQL є функція count( ) завдяки якій можливо виявити повторення в таблиці. Простий запит “SELECT `course` FROM `mdl_course_modules` GROUP BY `course` HAVING count(*)<2” – поверне нам масив курсів в яких знаходиться менше двох модулів і який ми можемо вважати пустим.
У подальших дослідженнях розробка допоміжних засобів моніторингу буде продовжена.
Список використаних джерел
- Дистанційний навчальний процес : навч. посіб. / В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, Г. С. Молодих, Н. Є. Твердохлєбова ; за ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка. – К. : Міленіум, 2005. – 292 с.
- Биков В. Ю. Моніторинг рівня навчальних досягнень з використанням інтернет-технологій : монографія / В. Ю. Биков, Ю. М. Богачков, Ю. О. Жук ; Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. – К. : Пед. думка, 2008. – 127 с.