Загальне
Бондаренко Л.І.
ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка"
Можливості використання системи дистанційного навчання Moodle при підготовці школярів до ЗНО з фізики
Постановка проблеми. В умовах динамічного розвитку інформаційних технологій, їх використання стало невід’ємною частиною освітнього процесу. Маючи широкі можливості система дистанційного навчання Moodle якнайкраще підходить для удосконалення навчального процесу і, може бути використана у всьому спектрі освітянських послуг, у тому числі і під час допрофесійної підготовки.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання роботи у системі Moodle висвітлено у роботах Анісімова А. [1], у роботі Долянівської О.В. [2] розглянуті переваги використання програмної платформи Moodle при тестуванні учнів з фізики, у доробку Тихонської Н.І. [3] запропоновано та теоретично обґрунтовано перспективний напрямок використання інформаційних технологій для навчання знаково-символічних засобів фізики.
Виклад основного матеріалу. Основним і важливим етапом навчання у школі є підготовка до ЗНО. Це вкрай відповідальний процес, бо від закладених знань, психологічної готовності школярів буде залежати їх майбутнє - вступ до вишів і життєві перспективи. У цьому процесі важливе застосування різноманітних форм організації занять. При виділенні двох годин на тиждень на заняття з фізики основна увага в аудиторії приділяється розв’язанню задач. Прагнучи оптимізувати виділений час, найбільш вдалим є використання попереднього ознайомлення абітурієнтів з теоретичним матеріалом через лекції створені на платформі Moodle. Матеріал подається у виглядів блоків та схем, що дає можливість школярам не тільки повторити раніше вивчений матеріал, а й систематизувати його, заздалегідь підготувати питання стосовно теоретичних аспектів тієї чи іншої теми. Подібна підготовка є мотивуючим чинником, що спонукає майбутніх абітурієнтів до більш активної навчальної діяльності, оскільки прийшовши не підготовленими на заняття вони не зможуть ефективно для себе приймати в ньому учать.
Подібну форму організації навчального процесу можна віднести до такого виду роботи як "перевернутий клас". Цей термін (flipped classroom) може бути застосовуваний до широкого кола методів комбінованого навчання, згідно з яким учні у віддаленому режимі отримують доступ допідготовленого лекційного матеріалу та відпрацьовують його під час аудиторних занять [4].
Перевірка домашнього завдання у вигляді тестів нажаль займає багато аудиторного часу, а організація проходження тестів у системі Moodle дає можливість викладачеві заздалегідь оцінити можливості та труднощі школярів у тому чи іншому матеріалі, надати коментарі. Це значно звільняє час для аналізу задач з відкритою формою відповіді.
Невід’ємною частиною будь-яких занять з фізики є фізичний диктант, подібні вправи можуть бути доповнені тренажером з формул на сайті. Враховуючи специфіку введення формул доцільним є ознайомлення школярів з принципом набору фізичних величин (у разі використання тестових питань з варіантом короткої відповіді). Можливе також використання варіантів з множинним вибором за для перевірки основних фізичних означень. Тестові завдання на відповідність тренують візуальне сприйняття формул і адаптують до подібних завдань під час складання ЗНО.
Висновки. Використання системи дистанційного навчання Moodle дає можливість оптимізувати навчальний процес, створити електронні тренажери для підготовки до ЗНО, перевірити засвоєння отриманих знань школярами, розвинути у них навички роботи з інформаційними ресурсами та комп’ютерною технікою, що є невід'ємним елементом навчання у виші. Отже, вважаємо за доцільне застосування системи Moodle при підготовці школярів до ЗНО з фізики.
Список використаних джерел
- Анисимов A.M. Работа в системе дистанционного обучения Moodle: учебное пособие / А.М. Анисимов. – [2- е изд. испр. и дополн.]. – Х.: Изд-во ХНАГХ, 2009. – 292 с.
-
Долянівська О. В. Тестування учнів з фізики при використані програмної платформи Moodle / О. В. Долянівська, О. В. Матвійчук, С. О. Подласов // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету [Текст]. Вип.89 / Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка; гол. ред. Носко М. О. ― Чернігів: ЧНПУ, 2011. ― С.242 ― 245.
-
Тихонська Н.І. Комп’ютерний тренажер-контролер для навчання знаково-символічних засобів фізики / Н.І.Тихонська // Інформаційні технології в освіті. - 2012. - № 13. - С. 191-197.
-
Best Practices for the Flipped Classroom режим доступу http://www.hanoverresearch.com/insights/best-practices-for-the-flipped-classroom/?i=k-12-education&utm_source=K12+-+Mar+2014-+Prospects&utm_campaign=K12+Mar+Prospects&utm_medium=email