Загальне
Мокрієв М.В.
Національний університет біоресурсів і природокористування України
ІНТЕГРАЦІЯ MOODLE В ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ УНІВЕРСИТЕТУ
Платформа Moodle надає нам чудову можливість створення навчального середовища з набором навчальних електронних курсів. І якби цим можна було обмежитися в діяльності університету, то Moodle міг би задовольнити наші потреби на 100%. Але діяльність університету набагато ширше, що потребує інтеграції до Moodle додаткових модулів, які дозволяють розширити його можливості, і зокрема в напрямку управління навчальним процесом.
У доповіді розглядається досвід практичної реалізації інтеграції окремих компонентів в єдину систему інформаційно-освітнього середовища університету.
Єдине електронне інформаційно-освітнє середовище університету вимагає певної взаємодії різних його компонентів та покликане спростити, а також зробити ефективнішим роботу в ньому.
Основними складовими такого середовища є:
-
навчальна система — представлена електронними навчальними курсами, базами знань та електронною бібліотекою;
-
наукова система — представлена електронними науковими журналами та інтернет-конференціями, а також портфоліо студентів та викладачів;
-
система управління навчальним процесом — представлена системою управління деканатом та університетом;
-
система обліку користувачів — представлена єдиною базою користувачів інформаційно-освітнього середовища;
-
та інші, як робота в хмарах, соціальних мережах тощо.
Зібрати всі ці компоненти в одному програмному продукті є дуже проблематично та фінансово затратно. Тож доводиться інтегрувати різні програмні платформи для забезпечення потрібного функціоналу. Щоб здешевити процес створення та експлуатації, основний упор робиться на відкриті хмарні технології та відкриті програмні продукти.
У багатьох випадках ті ж самі дані вводяться багаторазово в різні системи, що забирає багато часу та може призводити до помилок. Наприклад, при веденні електронного курсу оцінка студента заноситься в журнал оцінок, а після повинна бути перенесена в обліковий запис студента на Студентській Інформаційній системі (СІС). Або інший приклад, Сформованих в СІС нових студентів потрібно повторно внести в систему керування курсами або бібліотечну систему. Подолання таких проблем вимагає інтеграції різних систем — рішення, яке дозволить автоматизувати процеси, усуваючи необхідність повторного ручного введення даних. [5]
На наступній схемі (Рис.1) показано частину системи та місце в ній системи дистанційних електронних курсів Moodle.
Рисунок 1. Місце Moodle в навчально-інформацйному середовищі університету
Впровадження описаного інформаційно-освітнього середовища в Національному університеті біоресурсів і природокористування України почали з навчальної системи. І її повністю закриває Moodle, який надає настільки широкий спектр функціоналу, що навряд чи знайдеться хоча б один університет, який використовує його весь. Плюс електронна бібліотека, яка працює на платформі Dspace.
Наукову частину системи наразі закриває платформа Open Conference, на якій працюють інтернет-конференції університету.
Управління навчальним процесом реалізовується через додаткові модулі Moodle, зокрема важливе місце в ній займає модуль Subcourse.
Система обліку користувачів ведеться через базу openLDAP, в яку студенти переконвертовуються з державної бази ЄДЕБО.
В результаті всі компоненти починають працювати як єдине середовище.
Типовий сучасний вищий навчальний заклад автоматизує свою діяльність через велику кількість взаємопов’язаних програмних систем для різних груп користувачів. Через таке різноманіття установи змушені керувати складним програмним комплексом в гетерогенному середовищі, який включає в себе нові та застарілі інформаційні системи, які вимагають обміну даними між собою та можуть бути побудованими на різних операційних системах, базах даних, тощо.
У багатьох випадках ті ж самі дані вводяться багаторазово в різні системи, що забирає багато часу та може призводити до помилок. Наприклад, при веденні електронного курсу оцінка студента заноситься в журнал оцінок, а після повинна бути перенесена в обліковий запис студента на Студентській Інформаційній системі (СІС). Або інший приклад, Сформованих в СІС нових студентів потрібно повторно внести в систему керування курсами або бібліотечну систему. Подолання таких проблем вимагає інтеграції різних систем — рішення, яке дозволить автоматизувати процеси, усуваючи необхідність повторного ручного введення даних. [5]
Moodle вже має модулі інтеграції з різними системами. Але чи можливо створити загальну систему контролю навчання тільки засобами Moodle.
Так, можна створити просту але ефективну систему. І нові версії Moodle дають нам для цього більше можливостей. Подальший розгляд побудови та використання буде базуватися на Moodle версії 2.9.
Пропонована система буде базуватися на стандартній одиниці Moodle — курсі. Але всі курси будуть поділені на дві великі категорії: навчальні кафедри та факультети.
В категорії кафедр всі курси будуть поділятися за конкретними кафедрами (а при потребі поділ може бути поглиблено на освітньо-кваліфікаційні рівні). Ці курси представляють собою звичайні електронні навчальні курси, як описано в [1,3]. Обов’язковою умовою для них є включення способу зарахування через мета-курси.
Детальніше розглядаємо категорію факультети. Там створюються категорії під кожен факультет. В кожному факультеті на базі елементу “курс” створюються навчальні плани для кожної спеціальності та терміну навчання. Наприклад, “Економічна кібернетика. 2013-2017” (рік вступу та рік закінчення). Такі курси будуть багатофункціональними ресурсними системами як для студентів, так і для працівників деканату. Тут буде розміщено:
-
перелік необхідних до вивчення навчальних дисциплін, розділених за семестрами з відповідними анотаціями, кількістю годин на вивчення з розподілом на види занять (лекція, практична, лабораторна, самостійна, тощо), з визначенням відповідальних викладачів;
-
загальна залікова книжка студента, яка буде вміщувати всі необхідні до вивчення навчальні дисципліни з отриманими оцінками, які будуть фіксуватися та не змінюватися і залишатися навіть після того, як студента буде відписано від навчального курсу;
-
новини та оголошення для всього потоку студентів з використанням стандартних можливостей цього ресурсу moodle — автоматичне розсилання повідомлення на електронну пошту. Можливість вести дискусію, тощо;
- опитування студентів з різних питань;
-
збір електронних копій документів, анкет або іншого від студентів;
-
інше можливе застосування.
Всі вказані можливості доступні через базовий функціонал moodle.
Але, щоб автоматизувати процедуру перенесення балів з навчальних дисциплін в курс навчальних планів, потрібно розширити функціональність системи Moodle спеціальним стороннім модулем — Subcourse (автор David Mudrák) [5]. Модуль забезпечує дуже прості, але корисні функції. При додаванні в курс, веде себе як оцінювана діяльність. Бали для кожного студента будуть братися з підсумкової оцінки іншого курсу. Такими іншими курсами є електронні навчальні курси розташовані в категоріях кафедр.
Ще одним важливим питанням при роботі з користувачами мета-курсів є їх розподіл на групи. Проблематичність вирішення цього питання у попередніх версіях Moodle не дозволяла ефективно застосувати подібну практику. Але тепер маємо рішення.
Для цього використовуємо глобальні групи moodle (гурти, когорти). Вони можуть бути розміщені як на найвищому рівні сайту, так і на рівнях категорій. Використовуючи таку можливість створюємо гурти студентів на рівні категорій їх факультетів. В цих же категоріях надаємо ролі менеджерів для працівників деканату, щоб вони могли працювати з курсами-потоками. В їх обов’язки буде входити:
-
створення курсів-потоків для різних спеціальностей та років вступу;
-
запис до них відповідних студентів;
-
ведення курсів-потоків в межах налаштування дат та параметрів доступу;
-
електронне інформування студентів потоку через новини та оголошення.
Схематично розподіл ролей та їх функціональність подано на Рис.2.
Рисунок 2. Ролі та їх функціональні обов’язки
Студенти до своїх курсів-потоків записуватимуться через метод зарахування “Синхронізація гурту”. Таким чином переведення студента до певного гурту автоматично синхронізує його з курсом-потоком та всіма навчальними курсами поточного семестру для цього потоку.
В процесі синхронізації гурту з курсом-потоком необхідно прив’язати його до такої ж групи в цьому курсі. В результаті працівники деканату отримують можливість переглядати успішність студентів за окремими групами.
Для того ж, щоб ці групи були автоматично створені і в мета-курсах, з автоматичним зарахуванням в них відповідних студентів, потрібно встановити ще один додатковий модуль - Meta-course group synchronization (автор Paul Holden) [6]. Оскільки на даний час в мета-курсах відсутня можливість синхронізації груп з дочірніми курсами, цей модуль додає таку функціональність шляхом прослуховування подій групових заходів в дочірніх курсах з подальшим оновленням груп в мета-курсах із зарахуванням до них студентів. Щоб запустити процес синхронізації груп потрібно запустити скрипт cli/sync.php.
Як результат, отримуємо налагоджену систему зарахування студентів в електронні навчальні курси з розподілом по групах. При чому, якщо якогось студента зараховують на навчання на факультет пізніше, його достатньо ввести до відповідного гурту, далі він буде автоматично зарахованим до всіх потрібних курсів. Аналогічно, відрахованого студента прибираємо з гурту, і він перестає бути зарахованим на всіх курсах.
Загалом функціонування описаної системи показано на Рис.3.
Рисунок 3. Схема функціонування системи контролю за навчанням
В результаті правильного налаштування та використання модулів системи Moodle можна побудувати просту але функціональну систему навчання та контролю за ним з боку деканату. З автоматичним зарахуванням студентів на потрібні курси та автоматичним збором отриманих ними під час навчання балів. Важливим є відносно легке та коректне вбудування отриманої системи в загальне навчально-інформаційне середовище університету.
Список використаних джерел
-
Мокрієв М.В. Організація навчання студентів екологічних ВНЗ, що використовують LMS Moodle // Сборник научных трудов SWorld. - Выпуск3(36). Том 15. - Иваново: МАРКОВА АД 2014 - С.90-96
-
Moodle statistics. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://moodle.org/stats/
-
William, H. Rice IV., Moodle 2.0 E-Learning Course Development. Packt Publishing Ltd, 2011
-
Gaftandzhieva Silvia, Doneva RositzaIntegrating. Moodle with University Information Systems // Proceedings of the National Conference on "Education in the Information Society", Plovdiv, May, 2013, 039p-048p
-
Moodle Plugins, Activities, Subcourse, https://moodle.org/plugins/view.php?plugin=mod_subcourse.
- Moodle Plugins, General plugins (Local), Meta-course group synchronization, https://moodle.org/plugins/view.php?plugin=local_metagroups.
-