Загальне
Олексюк В.П.
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Досвід інтеграції LMS MOODLE
з хмарними сервісами Google Apps та Microsoft Office 365
Як показує досвід ефективне використання LMS MOODLE у навчальному процесі вимагає вирішення чималої кількості технічних, організаційних та мето-дичних завдань. Серед них чільне місце займає інтеграція системи з іншими програмними засобами навчального призначення, зокрема хмарними сервісами Google Apps та Microsoft Office 365.
Інтеграція програмних засобів полягає у їх об’єднанні згідно певних критері-їв. Такими критеріями можуть бути інтеграція даних додатків, забезпечення спі-льної автентифікації їх користувачів, незалежність від одного розробників, уніфі-кований інтерфейс. Розвиток сучасної системи освіти також має інтеграційний характер. Зокрема, В.Ю. Биков виділяє процеси інтеграції навчально-методичного забезпечення, організаційно-функціональної і структурної будови системи освіти, методів, засобів і технологій наукової діяльності, комп’ютерних мереж навчальних закладів, наукових установ і органів управління освітою [1]. Метою зазначених процесів є створення інформаційно-освітнього середовища, об’єкти якого мають атрибути, що визначають його змістовну і матеріальну на-повненість та є ресурсами діяльності учасників навчально-виховного процесу, набуваючи при цьому ознак засобів навчання і виховання [2].
Аналізуючи досвід розв’язання поставлених завдань зазначимо, що у Інституті інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України проводилися дослідження стосовно інтеграції LMS MOODLE з хмарними сервісами Microsoft Office 365 [3]. У нашому дослідженні ми спробуємо проаналізувати технологічні та методичні можливості інтеграції LMS MOODLE зі згаданими хмарними сервісами. Описані результати отримані у співпраці в межах спільної лабораторії кафедри інформатики ТНПУ імені Володимира Гнатюка, інституту інформаційних технологій та засобів навчання НАПН України та Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти (ТОКІППО). Зокрема, описані у статті програмні модулі, нами було сконфігуровано на сервісі підтримки електронного навчання ТОКІППО (URL: http://dst.ippo.edu.te.ua/).
На основі технічної документації та офіційних сайтів можна стверджувати, що інтеграція LMS MOODLE із хмарними сервісами Microsoft Office365 та Google Apps можлива шляхом [4], [5], [6]:
- конфігурування єдиної автентифікації користувачів системи та хмарних сервісів;
- забезпечення можливості використання ресурсів хмарних сервісів у ме-жах навчальних курсів.
На сьогоднішній день для забезпечення єдиної автентифікації використо-вують різні стандарти і протоколи, найбільш поширеними серед яких є OpenID та OAUTH. Розробниками LMS MOODLE створені модулі для автентифікації на їх основі.
Протокол OpenID дозволяє сайту упевнитися, що його користувач володіє персональним URL (своїм сайтом, блогом, профілем). Цього факту достатньо для того, щоб використовувати унікальний URL для розпізнавання того ж самого користувача наступного разу. Отож, OpenID – це протокол, який забезпечує ав-тентифікацію на основі підтвердження достовірності клієнта третьою стороною – провайдером OpenID. У нашому випадку провайдером OpenID буде сервіс log-in.microsoftonline.com, а сайтом клієнтом – LMS MOODLE.
OAuth є відкритим протоколом авторизації, який дозволяє надати третій стороні обмежений доступ до захищених ресурсів користувача без необхідності передавати їй логін та пароль. Протокол OAuth забезпечує користувачів можли-вістю надавати сайтам-клієнтам маркери доступу, до даних які розміщені на сайтах-сервісах. Аналогічно протоколу OpenID сайтом-сервісом буде ідентифі-каційна служба Google+, а сайтом клієнтом – LMS MOODLE.
Нами було встановлено сконфігуровано та апробовано такі модулі автен-тифікації LMS MOODLE:
- модуль OpenID Connect, що здійснює автентифікацію з сервісу Microsoft Office 365;
- модуль Oauth2, який забезпечує автентифікацію з сервісу Google+ на ос-нові однойменного протоколу.
Використання обох зазначених модулів має специфічні та інваріантні особ-ливості. У обох випадках слід встановити відповідний модуль та створити API-проекти. Крім цього інваріантними аспектами вважаємо такі:
- визначення категорій користувачів, які отримуватимуть доступ до тради-ційних та хмарних сервісів інформаційно-освітнього середовища ВНЗ;
- проектування інформаційної структури яка б відповідала організаційним підрозділам ВНЗ (факультети, кафедри, академічні групи тощо);
- реалізація спроектованої структури традиційними (реляційні СУБД, ката-лог LDAP) або хмарними засобами (підсистеми управління обліковими записами користувачів пакетів Google Apps або Microsoft Office 365) з їх подальшою синх-ронізацією (в міру необхідності) [7];
- проведення роз'яснювальної роботи з користувачами сервісів.
У випадку хмарного сервісу Office 365 слід встановити модуль OpenID Connect. Також адміністратору організації потрібно створити API-проект на сер-вісі https://manage.windowsazure.com, у якому вказати та отримати (рис. 1):
- тип проекту – веб-додаток, який виконує автентифікацію на основі Win-dows Azure Active Directory;
- URL-адреси сайту MOODLE, а також URL переадресації користувача піс-ля автентифікації (SIGN-ON URL);
- ідентифікатор та ключ клієнта проекту;
- права доступу додатку, який звертається до API-проекту (мінімально не-обхідними є права на читання та автентифікацію користувачів Windows Azure Active Directory).Рис. 1. Створення API-проекту Windows Azure Active Directory
Конфігурування модуля OpenID Connect LMS MOODLE передбачає не лише внесення зазначених даних, а й визначення способу автентифікації – передавання логіна та пароля на хмарний сервіс чи запит на авторизацію.
Реалізація автентифікації користувачів системи MOODLE на основі сервісу Google+ за протоколом OAuth 2.0 можлива завдяки виконанню таких організаційних та технологічних задач:
- створення API-проекту на сервісі console.developers.google.com. На цьому етапі слід вказати URL сайту з якого буде виконуватися авторизація та URL сто-рінки на яку буде повернено результат автентифікації. У відповідь сервіс згенерує ідентифікатор користувача та секретний код доступу до API-проекту;
- встановлення та конфігурування модуля автентифікації у системі MOODLE. На цьому етапі слід вказати дані, які отримані у процесі створення API-проекту (ідентифікатор користувача та секретний код);
Після конфігурування згаданих модулів сторінка входу користувача крім стандартної форми міститиме кнопки-посилання відповідних модулів (рис. 2).
Варто зауважити, що в параметрах облікового запису користувача є поле яке визначає спосіб його автентифікації. Наприклад, автентифікація може здійснюватися на основі бази даних LMS MOODLE, LDAP-каталогу, протоколів OpenID, OAUTH 2.0 тощо. Причому користувач буде автентифікованим лише у випадку застосування того способу, який вказаний у параметрах облікового запису.Рис. 2. Сторінка входу користувача
Модуль автентифікації за протоколом OAuth 2.0 не містить параметрів, які б обмежили доступ до системи користувачам певного домену, який містить електронні адреси ВНЗ. Тобто система MOODLE виконуватиме авторизацію усіх користувачів, які мають обліковий запис Google, і, як наслідок створюватиме відповідний обліковий запис у внутрішній базі даних. З метою уникнення такої ситуації слід:
- імпортувати облікові записи користувачів із зовнішнього файла або дочекатися їх створення внаслідок автентифікації із зовнішньої бази;
- у базі даних LMS MOODLE змінити спосіб реєстрації облікових записів – використовувати протокол OAuth 2.0;
- заборонити створення нових облікових записів у системі MOODLE.
Зауважимо, що API-проект Windows Azure Active Directory не дозволяє автентифікувати користувачів інших користувачів організацій, які мають підписки Microsoft Office 365.
Стосовно використання контенту хмарних сервісів у курсах системи MOODLE, то для неї розроблені так звані модулі-репозитарії. Вони забезпечу-ють додавання файлових ресурсів із хмарних сервісів Google Drive та OneDrive for business.
Модуль GDrive дає можливість студентам та викладачам завантажувати до електронних курсів файли безпосередньо з Google-диска (рис. 3). Варто заува-жити, що у випадку автентифікації користувача за протоколом OAuth, доступ до Google-диска буде надано автоматично. Також специфікою функціонування мо-дуля GDrive є необхідність завантаження файлів з Google-диска у базу даних LMS MOODLE, на що може мати виплив обмеження конфігурації веб-сервера. Тобто у користувачів системи управління навчанням можуть виникати проблеми із завантаженням файлів значного обсягу.Рис. 3. Додавання файла з Google-диска
Аналогічно для роботи зі сховищами сервісу Office365 можна використати модуль OneDrive for Business.
Важливим компонентом електронних курсів є календар, який дає змогу планувати події, а отже й діяльність слухачів курсу.
Встановивши та налаштувавши модуль Microsoft Office 365 Integration, отримуємо можливість додавати блок для роботи сервісами Microsoft, Він, зокрема, забезпечує синхронізацію календарів курсу з календарями сервісу Office365. Викладач курсу вказує які календарі і в якому напрямі їх слід синхронізувати (календарі MOODLE до сервісу Outlook, календарі Outlook до LMS MOODLE або в обох напрямах) (рис. 4).Рис. 5. Блок синхронізації календарів MOODLE та Outlook
На сьогоднішній день поки не реалізовано модуля для інтеграції календаря подій системи MOODLE із сервісом Google-Calendar. Проте існує можливість використання у електронних курсах Google-календарів завдяки використанню блоків з HTML-кодом, який генерує сервіс у процесі встановлення доступу до календаря.
Також модуль Microsoft Office 365 Integration забезпечує інтеграцію серві-сом OneNote. Тобто викладач може створювати ресурси курсу безпосередньо з сервісу OneNode. Проте для доступу до нього слід використовувати обліковий запис Microsoft (Live ID), а не Office 365. На практиці це означає, що користувач повинен бути зареєстрований на сервісі Live ID, а також проходити окрему ав-тентифікацію на ньому.
Нами було апробовано модуль, що розширює функціонал стандартного модуля «Завдання» завдяки використанню сервісу OneNote як засобу підготовки та опрацювання відповідей.
Також доцільним вбачаємо додавання на сторінках системи MOODLE блоку для роботи з сервісом електронної пошти Gmail. Відповідний модуль забезпечує відображення у блоці кількості та назв непрочитаних листів, а також можливість безпарольного переходу до сервісу Gmail (рис. 6).Рис. 6. Модуль LMS MOODLE для роботи з сервісом Gmail
Загалом можливості інтеграції LMS MOODLE з хмарними сервісами компаній Google та Microsoft є приблизно однаковими. На нашу думку, реалізація відповідних модулів системи MOODLE є більш досконалою для сервісів Microsoft Office 365.
Список використаних джерел
- Биков В. Ю. Ключові чинники та сучасні інструменти розвитку системи освіти [Електронний ресурс] / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби на-вчання. – 2007. – №1. (2). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/270/256
- Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков, Ю. О. Жук // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Збірник наукових праць / за ред. Л. Л. Товажнянського та О. Г. Романовського. – Вип. 1 (5). – Харків: НТУ "ХПІ", 2003. – С. 64-77
- Носенко Ю. Г. Інтеграція LMS Moodle з хмарним сервісом Microsoft Office 365: нові можливості для підтримки відкритої освіти [Електронний ресурс] / Ю. Г. Носенко. – Режим доступу : http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=104
- Google Apps Integration. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://docs.moodle.org/25/en/Google_Apps_Integration
- Office365. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://docs.moodle.org/30/en/Office365.
- Office 365 Plugins for Moodle. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://msopentech.com/wp-content/uploads/Office-365-plugins-for-Moodle-documentation.pdf
- Олексюк В. П. Впровадження технологій хмарних обчислень як складо-вих ІТ-інфраструктури ВНЗ. [Електронний ресурс] / В. П. Олексюк // Інфор-маційні технології і засоби навчання. – 2014. – №3. – Режим доступу до журн.: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1042#.U7KuwPkrbPA