Загальне
Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія
ОРГАНІЗАЦІЯ ІМЕРСИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ КОМП'ЮТЕРНОМУ 3D ПРОЕКТУВАННЮ
Сучасний розвиток технологій та засобів передачі інформації активізували широку трансформаційну «лавину» в освітній сфери. Перш за все, це спричинило появу найбільш досконалих моделей навчання з аутентичними традиційними елементами, але охопленням більшої навчальної аудиторії – дистанційне навчання. Унікальність форм взаємодії викладача із значною аудиторією з можливостями одночасного персонального консультування, вибір власного «графіку навчання» з плаваючими дедлайнами, включення аудіо, відео та інших додаткових файлів – це ще не весь перелік позитивних якостей дистанційного навчання.
На сьогодні дистанційне навчання вже не локальне «відгалудження», а характеризується широкою аудиторіє залучення та забезпечення навчальної підготовки по всьому світу. Актуальність, доступність та присутність налагодженої моделі за всіма напрямками підготовки стають головними перевагами цієї моделі навчання. Сучасні технічні та програмні можливості дозволили мобілізувати передачу досвіду та сформували одночасно значну кількість споріднених систем дистанційного навчання. Одна із найпопулярніших та практично впроваджених систем світового рівня є саме платформа Moodle, на базі якої постійно з’являються навчальні «конгломерати», поєднання з іншими програмними продуктами за рахунок розширення сервісів базової платформи навчання. Платформу Moodle можливо з певного боку можливо порівняти з програмним компілятором, який допомагає підготовлювати розробнику власний проект та його «збирати» у завершений готовий продукт. Готовим продуктом в Moodle є саме навчальний курс, який адаптований до певної навчальної аудиторії, має характеристики часового проміжку реалізації та найголовніше вбирає в себе відповідний зміст навчання. Окрема роль відводиться саме консультуванню та контролю, як окремих елементів системи.
Платформа Moodle є універсальним конструктором для формування змісту дистанційного навчання. Включаючи в себе прості та зрозумілі елементи, наповнення яких викладачем запускає розвиток унікальної імерсивної системи навчання. Найбільш це проявляється в підготовці фахівців творчих спеціальностей [3]. Так, на прикладі навчанню комп’ютерному 3D проектуванню фахівців з дизайну, розглянемо розширення традиційних можливостей системи Moodle. При цьому платформа Moodle є «стрижнем» організації навчання: передача навчального матеріалу, повідомлення навчального завдання, проведення додаткового анкетування або тестування, вхідного, поточного або підсумкового контролю, організації «дистанційного помічника» та інше. Все це можливо реалізувати також як в on-line, так і off-line режимах. Останній режим зорієнтований на переважне застосування локального з’єднання без виходу до мережі Інтернет, організації аудиторного програмованого навчання. Поряд з цим, опанування комп’ютерного 3D проектування не можливе без залучення зовнішніх елементів платформи Moodle, перехід до яких може здійснюватися через посилання безпосередньо до сервісів, додатків для виконання 3D проектування – 3D-редакторів. Їх кількість постійно збільшується, з’являються спеціалізовані програмні продукти лише для виконання чітких операцій з об’єктами у віртуальній системі та, найбільш головне, вони мають on-line підтримку без встановлення програмного продукту на комп’ютері, використовуючи ресурси хмарних технологій створеного контенту навчаючого. Ці особливості полегшують «входження» студентів в професійну галузь, оптимізують налагоджену дистанційну підтримку та високий рівень мобільності без втрати повноцінного охоплення всього змісту навчання, вивчення всіх сучасних інструментів майбутнього фахівця та сформування важливих професійних умінь їх застосування.
Розробка дизайн-продукту на сьогодні характеризується впровадженням нових підходів, методології та інструментів, інноваційних технологій та програмних засобів. Важливу роль необхідно приділяти і сучасним дидактичним особливостям, що включає розширення самостійного опрацювання матеріалу студентом, розробки власних проектів на базі дистанційної підтримки платформи Moodle. Відхід від традиційних застарілих кліше, постійний пошук в мережі Інтернет, перегляд професійних форумів, дистанційне відвідання музеїв, пам’яток архітектури завдяки панорамних знімків та відео ресурсів, перехід на електронний рівень розробки активізує нову генерацію ідей та розробки об’єктів у віртуальному просторі. Перед розробником дизайн-моделі з’являються унікальні можливості програмної візуалізації об’єкту у віртуальному просторі [4]. В цих умовах дизайнер не обмежує творчий потік ідей з одночасною швидкою їх реалізацією. Творча ідея набирає просторової візуалізації з практичним аспектом можливого майбутнього промислового виготовлення [3]. Навчальна платформа Moodle стає «ретранслятором» дистанційного пошуку ідей студентом через сформовані викладачем гіперпосилання на ресурси Інтернету: важливі професійні публікації, книги, довідники, графічні альбоми, колекції фотографій, роботи майстрів, фахівців галузі, промислові зразки, відео анонси подій фешн-індустрії тощо [1]. Порціоне інформаційне «завантаження» студента для початку генерації власної ідеї через традиційних ресурс Moodle – гіперпосилання стає важливим пунктом початкового навчального «занурення».
Таким чином, ще на пошуковому етапі проектування дизайн-продукту вже відсіюються технічно неможливі шляхи рішення, ідеї, які не представляють цікавість для подальшого промислового виготовлення. Але виявленні такі рішення можуть бути окремо збереженні та відсортовані викладачем в базах даних для подальшого їх розвитку, застосуванні в інших напрямках роботи над моделлю – підборі композиційного рішення внутрішніх елементів, текстури та фактури матеріалу, колористичного рішення, оформлення тощо. Тому кожна ідея користувача сучасних програмних засобів становить потенційну важливість, яка організовує створення власних бібліотек образів, замальовок та просторових заготовок поряд з традиційним набором примітивів, параметрів інструментів та інших характеристик програми.
Окрему увагу займає веб-ресурси Art Project Google (https://www.google.com/culturalinstitute/), які дозволяють знайомитися безпосередньо з історичним експонатами, прикладами художніх робіт, архітектури, скульптури, техніки, колекціями тощо. Систематизований підбір за напрямками мистецтва, авторами, колекціями, експонатами та вбудовані фільтри роблять веб-ресурс унікальним для пошуку моделей-аналогів майбутніх 3D-прототипів.
В ході навчального 3D проектування основну частина практичного виконання займає робота над віртуальною моделлю, застосовуючи 3D-редактори. Для полегшення та пришвидшення «входження» студента в творчий пошук можливе застосування портативних версій програмних пакетів, програм – аналогів з обмеженими інструментами та можливостями. Більш комплексні продукти для 3D проектування (Autodesk 3D Max, Maya та інші) застосовуються, головним чином, в локальних мережах з встановленням програмного продукту на персональний комп’ютер. Таким чином, студент отримує навчальне завдання, вказівки, ознайомлюється з додатковими файлами, поясненнями. прикладами робіт тощо та переходить в off-line режим виконання навчального завдання. З метою надання дистанційної методичної допомоги студенту викладач організовує форуми до кожного завдання в платформі Moodle. На них ведеться дискусії творчого вирішення, реалізується швидке питання- відповідь, обговорення етапів виконання та кінцевого результату.
Мобільну сторону процесу 3D проектування займає застосування окремих додатків (наприклад, 3DTin, 3DView, 3D Design Something та інші), на які за посиланням переходять студенти з платформи Moodle. Їх застосування спрощує досягнення поставленої навчальної задачі або його частини, але головна перевага їх реалізується при застосування мобільних пристроїв. Швидкість встановлення та наявність інструментів дозволяє виконувати фор-ескізи, швидкі прототипи та базові моделі для наступної проробки, удосконалення, нашаровування, візуалізації.
Підводячи висновок, платформа Moodle постійно розвивається та розширює межі традиційного навчання. Завдяки ініціативі викладачі розробляються та впроваджуються нові моделі навчання, комбінаторні режими застосування ресурсів Moodle. Для активно розвинутого напрямку 3D проектування платформа Moodle також має як традиційні форми залучення навчальної аудиторії, так і застосування нових веб-ресурсів через гіперпосилання та налагодження каналу зовнішнього елементу.
Список використаних джерел
- Горобець С. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у самостійній роботі студентів при вивченні дисципліни "Основи комп'ютерного дизайну" / С. М. Горобець // Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. – 2015. – Випуск 1 (79). - С. 76 -80.
- Никулова Г. А. Средства визуальной коммуникации – инфографика и метадизайн / Г. А. Никулова. А. В. Подобных // Образовательные технологии и общество. – 2010. – Том 13. – №2. – С. 369-387.
- Пятко Л. А. К вопросу о формировании ассоциативно-образного мышления студентов-дизайнеров / Л. А. Пятко // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. – 2015. – №2.
- Третьякова З. О. Компьютерное моделирование в дизайне / З. О. Третьякова, К. О. Глазунов // Education. – 2015. - №10. – С. 20-21.Андреев А.А. Дидактические основы дистанционного обучения: дис. доктора пед. наук: 13.03.08 / А. А. Андреев. – М.: МЭСИ, 1999. – 289 с.